новини
Новини и уведомления
News image

Виолина Маринова, гл. изпълнителен директор на Банка ДСК пред Дарик радио

Водещ: Един отложен разговор от миналата седмица, когато беше още по актуална темата за смяна на номерата на сметките. Колко сметки сменихте?
Виолина Маринова: Ние имаме 4 млн. клиенти, но имаме някъде около 6 млн. сметки. Но тази смяна е необходима, тъй като скоро България ще бъде приета в ЕС, а това е стандартна сметка за международно разплащане. Както знаете, в момента има вътрешни и международни разплащания. Когато България бъде приета в ЕС и започне да използва европейските платежни системи, отпада понятието международен превод. Той става вътрешен превод. Освен това, това е един уникален номер на сметка, която идентифицира както наредителя, така и получателя на преводите, които се извършват. Не на последно място подобрява се значително бързината на тези разплащания, което е много важно и съществено.
Водещ: Защо той изглежда по-дълъг?
Виолина Маринова: Той изглежда по-дълъг като номер, но е уникален и единен за страните, които са в ЕС.
Водещ: Заради буквичките?
Виолина Маринова: Заради буквичките, номерата, които така са структурирани, че да бъдат уникални.
Водещ: Преди как беше? Излизаше, че банката има една и съща номер сметка с друга банка.
Виолина Маринова: Досега банката ДСК, и не сама Банка ДСК, а и всички банки в България извършваха вътрешни преводи по едни номера и международни преводи по други номера. Този номер сега е уникален и е еднакъв и за вътрешните и за международните разплащания, дори, когато още не сме приети в ЕС.
Водещ: А този номер само за ЕС ли е?
Виолина Маринова: При приемане на България в ЕС няма значение.
Водещ: Става дума за това, имаме ли полза в отношения с азиатските разплащания?
Виолина Маринова: Разбира се.
Водещ: Вие сте добрият пример за това как се сменя номер, защото досега говорихме за лошия пример за това как се сменя номер. 6 млн. дойдоха ли?
Виолина Маринова: Искам да обясня следното. Тази смяна е необходима и означава, че банката в България много бързо се променя в зависимост от европейските директиви. Това не означава, че 4 млн. клиенти са се появили в клоновете на банката, за да си сменят сметките. Това не е необходимо. Когато клиентът се нуждае от банкова услуга и посети банката, ще му бъде сменена сметката, а тя е прибавена към сега съществуващата му сметка. Така, че няма никаква опасност за клиента или някаква настойчивост точно в този момент да си смени сметката.
Водещ: Значи не е нужно. Пращате ли уведомление на всички?
Виолина Маринова: Ние съобщихме знаете. Много шумна кампания се проведе от страна на банковата система, за да оповестим, че е необходимо да се сменят тези сметки.
Водещ: Какво друго ще се промени от 1 януари 2007 г. , когато България стане член на ЕС за банките?
Виолина Маринова: Аз бих казала, че банковата система в България в момента е много стабилна, добре регулирана и се съобразява с европейските директиви
Водещ: Вие вече сте в ЕС?
Виолина Маринова: Ние вече го правим и се подготвяме. Разбира се има още неща, които ще се променят във връзка с чистотата на парите. Трябва да се създаде дружество, което да обменя тези пари, да се регламентира начина на организацията.
Водещ: Под чистота разбирате мръсните пари?
Виолина Маринова: Не. Не говоря за закона за мръсните пари. Говоря за чистота в чисти физически пари. Ще има изискване да бъдат обработени по специален начин, да се отделят мръсните от нормалните пари за функциониране, годните от негодните. Това ще го прави едно банково дружество, което в момента се обсъжда. Не мога сега да коментирам детайли, но това е също една промяна. Следващата промяна е закона за потребителския кредит, които се прие. Той е също свързан с директиви на ЕС.
Водещ: Само да ви попитам по тази тема, вдигна се много шум, представяше се като победа над банките за това, че предсрочно ще могат да се връщат кредитите без банките да искат повече от 3-месечната лихва, напр. като санкция, за превалутирането на кредитите, за това, че няма да може да бъде правено свободно.
Виолина Маринова: Нека да поясня някои неща. Първо, преди приемането на закона за потребителския кредит, в Асоциацията на търговските банки ние обсъдихме тези предстоящи промени в закона и освен това банките подписахме джентълменско споразумение да спазваме тези изисквания, които ще бъдат регламентирани в Закона за потребителския кредит. С приемането на Закона за потребителския кредит не бих казала, че се накърняват интересите на банките. Това, което казвате - такса за предсрочно погасяване на кредит, тя и в момента не е по-висока от тази, която е регламентирана в закона. Да, вярно, че в пресата се появиха публикации, че банките ще бъдат глобявани, ако въобще удържат таксата за предсрочно погасяване. Такса за предсрочно погасяване ще има и тя е лимитирана в размера, които вие споменахте: 3-месечния еквивалент на годишния разход по кредитите спрямо остатъка от кредита, така, че тя е регламентирана.
Водещ: Вашата банка го е правила и досега, аз не съм сигурен за други.
Виолина Маринова: Абсолютно всички банки го правят това и ще ви кажа защо. Банките са търговски дружества. Не можеш, когато сключваш договор за кредит, ти го сключваш при определени клаузи, при определен срок и банката поема ангажимент, банката плаща лихва на своите депозанти. Представете си, че голяма част от длъжниците погасят кредитите си и в същото време банките трябва да плащат лихви на своите депозанти. Това ще ни постави в затруднено положение. Би следвало да има период, в които банките ще инвестират средствата си. Така е регламентирано в закона. И нито една банка, според мене не превишава този размер.
Водещ: Какви промени ще има още заради ЕС? Напр. промяна ще бъдат европейските фондове, които ще се обслужват от български банки.
Виолина Маринова: Още през февруари ние направихме един анонс към Сдружението на общините в България, направихме една презентация, че ние като банка ще създадем такова структурно звено, което ще играе ролята на консултант, който ще подготвя общините и малките предприятия, за да могат да усвояват тези средства от европейските фондове. Защото се забелязва според мен проблем, невъзможност да подготвят тези проекти по различни причини. Освен това, явявайки се консултант, ние ще можем да финансираме тези фирми, да ги подпомагаме да могат да се усвояват европейските фондове за инфраструктурни проекти и др. регламентирани като траншове.
Водещ: А тези големи пари, които България очаква от европейските фондове, през български банки ли ще минат. Какъв е опитът на вашия собственик?
Виолина Маринова: Ние имаме дъщерна компания в Унгария-“Унгаропроджект”, която се занимава точно с това, което ви казвам. Да, голяма част от парите преминават и през нашата банка. Водещ: Значи няма да се предпочита те да минават през техни банки?
Виолина Маринова: Не, през български банки ще минават. Абсолютно сигурно е, но нали все пак трябва да го видим регламентирано.
Водещ: Какъв регламент очаквате?
Виолина Маринова: Очакваме все пак Министерството на финансите и Министерството на икономиката да се произнесат по тези въпроси конкретно как ще се организират тези средства.
Водещ: Друга новина от вашата банка е създаването на специален отдел за финансиране на проекти. За какви проекти става въпрос?
Виолина Маринова: Ние имаме отдавна такъв отдел, който се занимава с финансирането на проекти. Даже наскоро открихме в София Мол, който е наш проект, който ние сме финансирали, съвместно с ОТП Банка. Сега обаче към това звено ще бъде създадено звено, което ще се занимава с консултациите, за които споменах, усвояването на тези пари от европейските фондове - проекти в този аспект за общини, малки и средни предприятия. Ще се създават нови продукти, които ние ще предложим.
Водещ: Една от текущите новини тази седмица от Банка ДСК е, че до 10 000 лв. ще давате само срещу лична карта. Това означава ли, че расте доверието ви в гражданите, във вашите клиенти? Търсихте през годините много по сериозно обезпечение.
Виолина Маринова: Аз не бих казала, че банките “раздават”, понякога се използва този термин, банките отпускат кредит и ако казваме, че го правим в кратък срок, то означава, че подобряваме комуникацията и чрез информационни средства успяваме да осигурим необходимата ни информация за клиента. Означава, че ние разбираме неговата платежоспособност.
Водещ: Аз бих ви задал по друг начин въпроса. Аз бих се притеснил да давам парите си на банка, която раздава пари.
Виолина Маринова: Вие декларирате дохода си. Ние проверяваме дали наистина този доход, който вие декларирате е такъв и посочвате вашия работодател все пак. Ние имаме информационни средства, чрез които проверяваме дали това наистина е така. И ако е така, ние можем спокойно да отпуснем кредит.
Водещ: Личната карта е за улеснение на този, който получава кредита? Вие поемате да съберете информация.
Виолина Маринова: Разбира се. Ние увеличаваме обемите си, но това не означава на всяка цена. Означава при премерен риск, защото никой няма да бъде щастлив, ако има голям портфейл и той да бъде лош. Така, че ние трябва да направим необходимите проверки. Правим това по електронен път. Обемите ни се увеличават. Ако погледнете нашите балансови показатели, ще видите, че ръстът на нашите активи спрямо предходната година, на 2005 спрямо 2004, е около 40 %.
Водещ: Какво означава 40 %?
Виолина Маринова: По-висок ръст на активите. Активите включват и кредитния портфейл, разбира се. Кредитният портфейл е нараснал в рамките на тези ограничения, които е регламентирала Българската народна банка.
Водещ: Изглежда огромен ръст. Той за цялата банкова система ли се отнася?
Виолина Маринова: Той се отнася и за останалите банки.
Водещ: Конкретно за Банка ДСК как изглежда този резултат? Четох, че много са ви похвалили след общото събрание, че сте най-добрата банка.
Виолина Маринова: Така е ОТП груп има около 60 субсидиари и Банка ДСК е втората по-големина, след ОТП Банк тя е перла в короната на най-добрата субсидиарна компания и това е така, защото нараснаха активите, нарасна печалбата със 70% спрямо предходната година, а това са едни много добри резултати. Едновременно, като се има предвид, че тя не е приватизирана много отдавна и текат много трансформационни процеси на промяна. Вие знаете, че сме банка, която е създадена преди 55 г. Тази година се навършват 55 г от създаването й. Това означава, че трябва да се модернизира и променя, означава много усилия, много информационни технологии, нови канали на дистрибуция, развитие на банката и модернизация.
Водещ: Това, което виждате като в Будапеща, във вашата майка-банка, какво там го има, а тук още го няма?
Виолина Маринова: Бих казала, че ние се стремим да имаме всичко, което има там. Има още неща, които трябва да се направят. Напр. това проектно финансиране, отделът, който създаваме все още не е развит. Аз бих искала да го видя развит, функциониращ, пълнокръвен. Има някои неща, които може би трябва да се направят- обновлението на банковите клонове като визия, които осъществяваме в момента, но имаме 3-годишен план. Съгласете се, че Банка ДСК има над 370 точки на продажба като клонова мрежа и 1000 офиса. Това не е толкова бърз процес, но ми се иска да изглеждат много добре нашите поделения, да бъдат удовлетворени и клиентите, и служителите, които работят в банката.
Водещ: Благодаря ви!
Виолина Маринова: И аз ви благодаря!

Още новини

Последни новини

Свържете се с нас

010 010

Запазете час

за консултация

Call center Call center

Обратна връзка

Ние ще се свържем с теб

012 012

Намерете клон

Вижте нашата мрежа от офиси и банкомати

chatbot icon