Банката е създадена през 1951 г. като Държавна спестовна каса - единствената влогонабирателна и кредитна институция за населението. С приемане на Закон за преобразуване на ДСК от 15 април 1998 г., който влиза в сила на 30 април 1998 г., ДСК е преобразувана в търговска банка.
От януари 1999 г. ДСК е преобразувана в еднолично акционерно дружество с държавно имущество с фирма “Банка ДСК”. През 2002 г. 100% от акционерния капитал на Банка ДСК става собственост на Банкова консолидационна компания АД, а през октомври 2003 г. след успешна приватизационна процедура Банка ОТП Унгария стана едноличен собственик на акционерния капитал на Банка ДСК. В резултат на бързото адаптиране към високите стандарти на Група ОТП и мащабната инвестиционна програма на унгарския собственик, Банката успя да осъществи една много успешна трансформационна програма, превръщайки се от държавна в отлично функционираща и ефективна частна банка. Заедно с дъщерните си компании тя изгради една силна финансова група, изключително динамично развиваща се, модерна и гъвкава, ориентирана към нуждите на всички свои клиенти, и предлагаща широка гама от услуги в т.ч.: пенсионно осигуряване, управление на активи, охрана, транспорт и инкасова дейност, планински и морски туризъм.
Банката не само се наложи като предпочитан партньор в банкирането, но според  различни проучвания през последните години тя остана и лидер по доверие и  най-разпознаваемата банка в България. През 2013 г. Банка ДСК беше обявена за „Любима марка за 2012-2013 г. на българския потребител в категория финансови институции” на потребителската класация „Любими марки” на списание Business Lady, като получи и отличието за банков бранд на годината  и в конкурса „Банка на годината 2012” на Асоциация „Банка на годината”.
Обслужвайки над три милиона  клиенти, Банка ДСК достига на практика до всяко българско семейство. Разполагайки с най-голямата клонова мрежа в България, Банката  има несравнима инфраструктура за предлагане на своите услуги, добре познава местния потенциал и осигурява високо ниво на обслужване чрез индивидуален подход и пълна гама от банкови продукти и услуги, изцяло съобразени с нуждите на малкия и среден бизнес в цялата страна.
На фона на динамично променящия се европейски пейзаж корпоративното банкиране и бизнесът за малки, средни и микропредприятия  придобиха статут на стратегически сегменти. В този смисъл едно от постиженията на Банката през последните години беше учредяването на специализирано звено за европейски фондове – ДСК Бул-Проджект, което се наложи като водещ партньор в процеса на усвояване на европейските структурни и кохезионни фондове, предлагайки на общините и фирмите специално разработени за тях услуги и продукти.
Банка ДСК е първата банка в България, която обособи специализирано звено за проектно финансиране. Съвместно с Банка ОТП тя осъществи първата сделка в България в областта на недвижимите имоти, кредитирана чрез проектно финансиране - изграждането на търговския и развлекателен комплекс Mall of Sofia.
Една от посоките, в които банката фокусира своите усилия в последните години, е модернизиране и разширяване на достъпността на банковите услуги чрез различни дистрибуционни канали. През 2006 г. Банката започна издаване на дебитни карти през собствен авторизационен център. Платформата за електронно банкиране на Банка ДСК ДСК Директ, която непрекъснато обогатява своите функционалности, се наложи като една от най-надеждните и лесни за управление от клиентите на Банката, които се чувстват истински свободни да управляват своите средства, имайки 24 часов достъп до тях от всяка точка на света. През 2009 г. Банка ДСК разработи специално за своите клиенти версия на ДСК Директ, пригодена за мобилни телефони - с DSK Direct mobi те вече имат връзка със средствата си и чрез мобилния си телефон. Като банка обърната към потребителите, в стремежа си да им осигури лесен и удобен достъп до банкови услуги в динамичното им ежедневие, на  1 юли 2011 г. Банка ДСК въведе първото приложение за смартфони за потребителите на операционната система Android, а от началото на месец август и за притежателите на iPhone. Чрез новите приложения  потребителите научават актуалните новини и събития, както и промоции по продукти на Банката, актуалните валутни курсове по фиксинг на БНБ и могат бързо да откриват най-близкия и удобен банков клон или банкомат с помощта на Google Maps. През 2013 г. Банка ДСК представи ново приложение за своите крайни клиенти, които предпочитат и използват Windows устройства. Приложението ДСК Смарт (DSK Smart) за Windows 8 осигурява възможност за мобилно банкиране чрез смарт устройства. Банка ДСК стана първата банка в България и втората в Европа, която въведе мобилно приложение за спестяване. Приложението DSK Gameo е предназначено за стимулиране на спестяванията на клиентите в забавна игрова среда. DSK Gameo дава на Банка ДСК уникалното  предимство в предоставянето на специализирани инструменти, предназначени за специфична аудитория от активни и търсещи потребители, и превръща Банката в институция със заявена дигитална стратегия и иновативен подход към банковите продукти и услуги и начините на тяхното предлагане.
Банката е и един от пионерите в страната и в областта на корпоративната социална отговорност. Тя е една от първите компании в България и първата банка в страната, която публикува годишен отчет по модела на Банка ОТП за дейността си за 2008 г., като първата видима стъпка към структурирана корпоративна социално отговорна дейност. Неслучайно през 2009 г. Банката получи два приза в конкурса на в. „Пари” за социално отговорна компания на годината -  в категорията „Благотворителност”, която е сърцевината и изходната точка на формиране на практиките на социална отговорност на корпорациите, и за иновативен подход към корпоративната социална отговорност.  Съвсем заслужено Банка ДСК получи и наградата „Каузи 2011 г.” за подкрепата си на SOS Детски селища България. През 2011 година Банка ДСК EАД стана SOS златен корпоративен семеен спонсор, поемайки траен ангажимент да се грижи за две SOS семейства, като осигурява средствата за целогодишната им издръжка, а в следващите години затвърди ангажимента си, превръщайки в традиция своята съпричастност със съдбата на децата, лишени от родителски грижи. В стремежа си да приобщи и клиентите към благородната кауза, в края на 2013 г. Банка ДСК създаде специална дарителска платформа в платформата си за интернет банкиране ДСК Директ, с която предоставя възможност на граждани и бизнес клиенти бързо и лесно да извършват дарения, подкрепяйки различи каузи и инициативи на децата от SOS Детски селища България. Поредно международно признание за Банка ДСК  като социално отговорна компания през 2013 г. бе изборът й за национален първенец за екологична и корпоративна устойчивост в големия и престижен международен конкурс „Европейски бизнес награди - 2013/2014 г.” 
Сред постиженията на Банката в областта на корпоративната социална отговорност са нейните устойчиви екологични инициативи, скрепени с многогодишни договори със специализирани фирми за рециклиране на хартия, офис оборудване, автомобилни гуми и др., както и строителството или преустройството на помещения на Банката по новата корпоративна визия в съответствие с изискванията на Закона за енергийна ефективност и Закона за екологията. Заради впечатляващата „зелена концепция”, залегнала в основата на новата административна сграда на Централна управление и налагаща се при преустройството и на други сгради на Банката в страната, през 2011 г. Банката получи приза за „Най-зелена компания за 2010 г.” в първия национален конкурс, организиран от b2b Media, а през 2013 г. в същия конкурс, отличаващ компаниите с най-голям принос за внедряването на зелените бизнес практики и развиването им на българска почва, Банка ДСК беше избрана за „Най-зелена финансова институция”.
Банка ДСК традиционно е една от банките с най-устойчиво представяне и финансовите й резултати го доказват. През годините Банката остана безспорен лидер в банкирането на дребно, както и по така важния показател „съотношение на разходите и приходите”.
Лидерската позиция на Банка ДСК в редица сегменти на банковия пазар в България, нейният стремеж към оптимално съчетаване на традиции с постоянно обновление и създаването и поддържането на стандарти в банкирането ежегодно получават заслужено признание, както у нас, така и в чужбина.
Само през 2013 г. Банка ДСК бе обявена за най-добрата банка в България за 2012 г. според класацията "Капитал К100" на в. "Капитал" и  за „Най-добра интернет банка в България за 2013 г.” в престижния конкурс „ Най-добрите  интернет банки в света 2013” на авторитетното нюйоркско списание Global Finance. Банката бе отличена и като „Най-добра банка в България за 2013 г.” във високоавторитетния конкурс „Награди за отлични постижения 2013”, организиран от специализираното британско списание „Юромъни”, а през ноември 2013 г. стана и „Банка на годината в България за 2013 г.” в конкурса на британското сп. The Banker, получавайки високото отличие за четвърти път. Към богатата си колекция от награди през 2013 г. и главният изпълнителен директор и председател на Управителния съвет на Банката Виолина Маринова прибави  нови отличия. Като лидер и визионер в банковия сектор на България и за  изключителния й принос за изграждане и запазване на репутацията и доверието в българските финансови институции, пазари и услуги, през септември г-жа Маринова бе удостоена с най-високото национално отличие – орден „Стара планина” първа степен, а в края на октомври беше избрана и за "Мениджър на годината 2013" в конкурса "Мениджър на годината" на списание "Мениджър".