стартиране на собствен бизнес

Какво трябва да знаете преди да започнете бизнес?

бизнес клиенти банка дск

Стартирането на бизнес е предизвикателство, което изисква както добра бизнес идея, така и добро планиране на средствата. За да започнете успешно начинание и да поставите добри основи за развитие на своята идея, е основополагащо да бъдете достатъчно информирани за всички аспекти на процеса - от дефинирането на идеята до конкретните стъпки по реализирането ѝ. Въпреки че онлайн пространството предразполага и по-консервативните предприемачи да рискуват, стартирането на бизнес от нулата изисква бизнес план.

Ако се чудите откъде да започнете, винаги е добре първо да поставите най-важните въпроси на масата.

 

Какво трябва да знаете преди да започнете бизнес?

Все повече хора напускат дългогодишната си работа, за да намерят онова, което ги прави истински щастливи. В търсене на повече смисъл и удовлетворение, превръщат хобитата си в работа и за някои това се оказва доходоносен и перспективен бизнес, но истината е, че този сценарий не е задължителен. Много от нещата, с които се занимаваме в свободното си време, нямат достатъчно потенциал да се превърнат в устойчиви бизнес идеи. Затова е полезно да преценим внимателно какво обичаме да правим и до каква степен бихме могли да го приложим в бъдещ бизнес план.

За да се ориентирате в изобилието от възможности, на първо място да познавате собствените си силни страни и да прецените  къде можете да ги използвате. Поставянето на важните въпроси навреме би следвало да се разглежда като основа на къща. Без нея строежът нагоре е невъзможен.

 

Преди началото на Вашата бизнес идея, помислете върху следните въпроси:

  • Как си представяте работата занапред?
  • В офис среда или от вкъщи?
  • Какво обичате да правите?
  • Какви са силните Ви страни?
  • Какви са интересите и хобитата Ви?
  • Какъв опит имате?
  • Имате ли свободни финанси?
  • От каква финансова подкрепа се нуждаете, ако се нуждаете?
  • Търсите ли партньори?
  • Какъв е бизнес моделът, който си представяте? Франчайз или друг?
  • Продукт или услуга ще предлагате?
  • Кои са бизнес идеите, които Ви интересуват и следите?
  • Какъв риск може да поемете и за какъв период от време?

 

Преди да мислите как да започнете бизнес, проучете кои са популярните бизнес идеи в момента. Не винаги е нужно да предложите нещо ново, за да се отличите на пазара. Да подобрите нечия идея също е възможност. Ако целта е достигане до масовия потребител, проучете детайлно поведението на хората спрямо различни продукти и услуги, за да видите какво се търси най-много и най-малко. Преди да започнете каквото и да било, събирайте информация, за да имате данни, които накрая да анализирате.

За много хора този процес звучи като ясна и прекалено обща стратегия, но в прилагането на тези простички на пръв поглед неписани правила се крие ключът към доброто начало, което не вещае провал. Когато се ориентирате в тенденциите на пазара: какво се търси, какво се предлага, какво се консумира и като продукт, и като услуги, имайте предвид следните въпроси.

 

Къде ще инвестирате и какво Ви мотивира да го направите?

Проучите конкурентите и онлайн пазара. Много предприемачи губят ценно време в разработване на продуктите си, а не в опознаване на конкуренцията. За да сте добре подготвен, когато кандидатствате за финансиране, е важно да знаете какво отличава твоята идея от всички останали. Доброто проучване на пазара в конкретната област може да покаже, че Вашият продукт или услуга са често срещани. Макар достъпът до интернет да се счита за даденост от нашето общество, много хора от по-малки и не толкова комуникативни места са ограничени в използването на пълния му потенциал. Това не винаги означава да се откажеш от идеята си, но може да наложи преосмислянето на подхода ти при налагането ѝ.

 

Първи етап от основното проучване

За да проучите конкуренцията максимално, ще е полезно, ако се опитате да получите информация директно от клиенти и потенциални такива. Може да използвате въпросници и интервюта, които да Ви ориентират в поведението на потребителите.

Първият етап от всяко проучване на конкуренцията е първично проучване, което включва получаване на данни директно от потенциални клиенти. Може да използвате проучвания и интервюта, за да видите какво търсят потребителите. Хората, които казват, че биха купили нещо, и хората, които го правят, са много различни, а тези фактори имат значение при събирането на достоверна информация.

 

Втори етап от основното проучване

След като сте събрали достатъчно източници на информация и разполагате с нужните данни, може да направите вторично проучване, в което да съберете и анализирате всичко най-важно според целите си.

На този етап може да направите SWOT анализ – популярна стратегическа техника за разглеждане на силни и слаби страни, възможности и рискове, идентифициращи конкретен продукт, проект или услуга. Използва се в първите етапи от изграждането на бранд, маркетингова кампания или важно решение за предприемане на определени действия.

Ако искате да задълбочите процеса по предоставяне на по-качествени продукти и услуги, можете да направите SWOT анализ на своите конкуренти, което ще Ви даде представа за по-голямата пазарна картина и как Вие можете да се позиционирате в нея, така че да привлечете свои клиенти.

 

Време е за бизнес план

Създаването на бизнес план служи като ориентир по време на целия път, който се очаква да извървиш. Изграждането на план и структура ще Ви помогне да привлечете потенциални инвеститори и подходящите финансови инструменти. Бизнес планът би следвало да разкаже не само Вашата идея, а начините, по които си представяте да я предложите и защитите. Тук се очаква на фокус да бъде целта на Вашия бизнес и неговата добавена стойност. В днешно време конкуренцията в онлайн пространството е голяма, така че за да бъдете иновативен, се изисква наистина задълбочено познаване на липсите на пазара и възможностите за покриването им:

  • Резюме: Това е информацията, която един потенциален инвеститор ще иска да види за Вашия бизнес. Тя трябва ясно, точно и неутрално да представи идеята с всички необходими аспекти и факти. Текстът има за цел да опише всичко най-важно за бизнеса и начините, по които ще бъде наложен. Обикновено след изготвянето на целия бизнес план се финализира резюмето, така че то да обхване всички акценти.

  • Описание на компанията: Описанието на компанията трябва да посочи проблемите, които продуктът или услугата разрешава и защо Вашата идея има потенциал да се превърне в успешен бизнес. От съществено значение тук е Вашият опит в индустрията и какво влияние би оказал в стартирането и развитието на конкретния бизнес от нулата. Описанието на твоите експертни знания и специфичен опит е нещо, на което да обърнете внимание. Не забравяйте да включите общи силни страни, конкурентни предимства, детайлни подробности за услугите, целите Ви в дългосрочен и краткосрочен план, както и нуждата от финансиране и план за растеж.

  • Анализ на пазара: Анализът на пазара трябва да включва конкретна таргет група, размер на пазара, растеж, стабилност и спад. Необходимо е да обърнете внимание на демографски характеристики, интересите на потенциалните Ви клиенти и какви са ползите за тях. Акцентирайте върху тенденциите в сферата и ключови основни теми.

  • Организация и структура: Опишете как си представяте организацията на целия работен процес и какви рискове на управлението допускате. Посочете кой за какво ще отговаря и как ще се случва работния процес. Тук е важно предварително да зададеш рамка при разпределението на отговорности и задачи. С еднолична дейност ли ще се занимавате или ще бъдете индивидуален предприемач? Кои ще бъдат ключови лидери, кои ще бъдат служителите и какъв е техният опит? При разписване на тези процеси, вземи под внимание възможностите за непредвидени, рискови ситуации като например натиск от служители за по-високо заплащане.

  • Мисия и цели: В тази част от твоя бизнес план посочи кратко, но конкретно и детайлно какви са целите на бизнеса Ви. Тези цели трябва да бъдат измерими, насочени към конкретни, реалистични действия в предварително фиксиран (дори и ориентировъчен) срок.

  • Продукти и услуги: Тук може да опишете продуктите и услугите, които ще предлагате и с какво те се отличават от други подобни (ако има подобни) на пазара. Споделете конкретна информация за цената на продуктите, къде и кой ги произвежда,  какво изисква продукцията като ресурси и каква е реалната цена за този труд. Подробната информация за всички специфики по възможни предварителни дейности, включително креативни такива, дава истинска представа за сложността на бизнеса и какво изисква като време и финанси във всеки един етап. Препоръчително да е покажеш как работи нагледно услугата или продукта ти, какъв е моделът на ценообразуване спрямо целевата група и посочените по-горе специфики. Не пропускайте да представиш необходими авторски права, патенти и всички необходими правни удостоверение, ако се налага.

  • Предварителна информация: Съберете на едно място най-важната информация, която обобщава тенденциите на пазара – положителни и негативни фактори, влияещи на бизнеса или конкретната индустрия.

  • Маркетинг план: Маркетинговият план дава яснота за характеристиките на Вашия продукт/услуга, обобщава SWOT анализа и анализа на конкурентите. Обобщава също така как комуникираш идеята си, как я продаваш, какъв бюджет Ви е необходими за кои рекламни канали.

  • Технологии: Говорейки за онлайн бизнес, е важно да предвидите технологичните инструменти, които ще използвате за реализиране на услугите си, но не само. Вътрешните системи, които ще използваш за комуникация с Вашия екип имат важно място в организирането на качествен работен процес.  Ако в екипа Ви има дизайнери и копирайтъри, които трябва да координират общите си работни цели, би било полезно да помислиш за платформа, която подобрява комуникацията, дава възможност за проследяване на различните етапи от проекта и т.н. От друга страна, ако ще продавате конкретни артикули в онлайн пространството, трябва да имате предвид каква платформа за онлайн магазин ще използвате, какви са нейните предимства и каква месечна поддръжка изисква.

     

  • Финансиране: Онлайн бизнес от нулата изисква изключително добро финансово планиране. При разписването на бизнес план е задължително посочването на ориентировъчен бюджет за следващите 5 години, необходим за стартиране, както и бюджет за определен период от времето напред, на база приблизителни разходи по пера и допустими минимум и максимум доходи. В този раздел е хубаво да се посочи конкретните финансови очаквания и сумата, от която се нуждаете, за да започнете или развиете идеята. Тази информация е необходима особено, ако търсите външно финансиране. Тук може да включите:
  • Източници на финансиране
  • Погасителен план
  • Прогнозни приходи и разходи
  • Прогнозни парични потоци

 

  • Приложения: В приложения може да включите документи, които допълват информацията за всяка една стъпка. Например:
  • Изображения на продукти
  • Референции с добри примери в областта
  • Договори
  • Графики, таблици, диаграми и бележки
  • Презентации, маркетингови и рекламни материали
  • Копия от договори, споразумения, патенти
  • Сертификати от различни организации
  • Пазарни проучвания
  • Автобиографии
  • Финансови документи и прогнози

 

Това са едни от основните компоненти, които трябва да имате предвид. Тези съвети за успешен бизнес план биха ти помогнали да организираш процеса по реализиране на Вашата идея по-лесно, следвайки една обща структура с логическа последователност. Разпиляването в необятното поле от информация може лесно да обърка неопитните предприемачи още преди да направят първите крачки, а именно те оказват най-важни. 


Открийте бизнес сметка в Банка ДСК без такса и изцяло онлайн:

Виж повече

Прочетете и другите статии


Искате да създадете свой онлайн бизнес, но все още не сте избрали пазарна ниша?
Прочети повече
Картови плащания в е-магазин
Как се интегрира виртуален ПОС терминал в е-магазин?
Прочети повече