Банковите разплащания, или как да избягаш от опашките за ток и парно - в. Капитал
Различните нови начини на плащане на сметките за ток, вода, телефон имат с какво да заинтересуват клиентите на банките, особено ако любимото занимание на абоната не е да чака на опашки пред поредната каса или му се е случвало да му спрат и тока, и мобилния телефон, докато е на почивка. Или пък ако излизането в работно време за плащане на поредната сметка е проблем. Още повече - новите алтернативи за плащане на комуналните сметки по банков път дава възможност и за ползване на кредит. Клиентите на банките могат да избират най-общо между пет начина да си спестят чакането по опашки за плащане на ток, парно, телефон, мобилен телефон и кабелна телевизия. Това може да стане, като платят в интернет, по телефона, от банкомат, чрез разплащателен влог и автоматично - чрез банкова карта. На пръв поглед това богато разнообразие от възможности звучи по-скоро объркващо, отколкото удобно. Но при всички случаи не е сложно. Всеки от вариантите има какво да предложи, а изборът зависи от предпочитанията на клиента. Всички тези начини с изключение на разплащателния влог изискват наличие на дебитна карта. Повечето банки предлагат безплатно издаване на карти и голяма част от тези карти могат да се използват за разплащания в интернет и от банкомат. Плащане от банкомат Плащането на периодични сметки от банкомат е най-масовият начин на плащане - възможно е да се направи с картите на 26 банки. То притежава едно значително предимство - извършва се без никакви предварителни регистрации за разлика от плащанията по интернет и по телефона. Достатъчно е клиентът да отиде до банкомата и да плати своята сметка. Основен плюс е, че може да използва и международна кредитна карта. Докато при плащането на сметките в интернет и по телефон могат да се използват само дебитна или местна кредитна карта, при плащане от банкомат се приемат и MasterCard и Visa карти. Плащане в интернет Ако притежава дебитна карта, абонатът може да плати сметката си в интернет чрез системата ePay.bg. За това е необходимо да се регистрира в системата - да мине през банкомат, за да отвори картата си за ползване в интернет и след това да се регистрира на сайта www.epay.bg. Втората стъпка е да въведе еднократно абонатните номера. След това просто влиза в интернет и плаща сметките, които реши. Това е възможно с картите на 24 банки. Една от положителните страни на ePay е, че ако иска, клиентът може да получава имели, които да му напомнят за сметките. Така ще знае, че сметката вече е достъпна за плащане, както и колко точно дължи. На практика може да ползва e-mail съобщенията и само за справка за дължимите суми и след това да реши дали да плати в интернет или на каса. Второто предимство на услугата е, че регистрацията в ePay може да се използва и за пазаруване в български уебсайтове - например по този начин може да се пазарува черна или бяла техника (с включена доставка), да се направи абонамент за електронното издание на вестник или да се получи карта за международни телефонни разговори. Плюсовете на ePay.bg не свършват дотук - тази система предлага и възможност за проверка на наличността по картата и превод на парични средства до левова сметка във всяка банка в България, без клиентът да посещава банката. Що се отнася до битовите сметки обаче, ePay има едно значимо неудобство - налага се клиентът всеки месец сам да извършва плащанията за всяка сметка, вместо това да става автоматично. Плащането по телефона е друг удобен вариант. То се извършва чрез системата ePayVoice. Затова е необходимо освен дебитна карта клиентът да ползва и цифров телефон. Системата включва както стационарните телефони (без значение домашни или служебни), така и мобилните телефони. И при този метод на плащане е необходима първоначална регистрация. Тя може да се направи на банкомат или в банка. Чрез ePayVoice може с едно телефонно обаждане да се провери по всяко време с колко пари разполага по картата си клиентът. Плюсовете на системата са, че клиентът плаща, когато реши, и с едно обаждане може да плати всички сметки. Освен това може да добавя или да изтрива абонатни номера за различни сметки, когато пожелае. Услугата се предлага от по-ограничен кръг от банки - Банка ДСК, Дбанк (Демирбанк), ДЗИ банк, ИНГ банк, Общинска банка, Прокредит банк, Първа инвестиционна банка, Райфайзенбанк, ТБ „Алианц България“, HVB Biochim, Хебросбанк и Централна кооперативна банка. Разплащателен влог На пръв поглед той не е нищо ново. Възможността да се плащат сметките за ток, вода, парно, телефон автоматично от сметка в банка се предлага отдавна. Новият момент е, че някои от банките предлагат кредит по влога. Той се отпуска автоматично при плащане, ако клиентът в момента не разполага със средства по сметката. Допълнителна опция е уведомяване чрез SMS при всяко плащане. Очевидното предимство на влога е автоматичното плащане. Погледнато от друга страна обаче, това може да е и недостатък. Ако пристигне съобщение за голяма необоснована сметка, тя също ще бъде платена веднага. Друг неприятен момент е, че с разплащателния влог клиентът губи възможността за избор - след като се абонира за него, вече не може да плаща сметките си по нито един от останалите начини. При плащането в интернет, по телефона или от банкомат клиентът не губи възможността да плаща и на каса, т.е. разполага с право на избор всеки месец. Повечето банки предлагат разплащателен влог. Автоматично плащане чрез карта Най-общо то включва положителните страни на всички изброени начини на плащане. Плащането се извършва автоматично и може да се ползва кредит за сметките. Ако клиентът се откаже от услугата, може да плаща сметките си по друг начин веднага - за разлика от разплащателния влог, където трябва да изчака поне месец. Както при плащането в интернет, клиентът може да бъде предварително информиран - може да получава e-mail или SMS три дни преди самото плащане. Същевременно, както при разплащателния влог, може да получава уведомление при всяко плащане. Автоматичното плащане чрез карта има и други предимства. Например клиентът може да определи максимална сума за плащане. Ако сметката е по-голяма от нея, няма да се извърши плащане, дори и по картата да има достатъчно пари. На клиентите с повече от една карта се предлага и възможността да регистрират до три карти за едни и същи сметки. Така, ако по първата карта няма наличност, плащането ще се извърши с някоя от другите две. Този продукт могат да ползват клиентите на ДЗИ банк, Прокредит банк, Първа инвестиционна банка, Райфайзенбанк, ТБ „Алианц България“, Централна кооперативна банка и Юнионбанк. Плащане на кредит Всеки от изброените модерни начини за плащане е свързан с възможност за ползване на кредит. Например при плащане с дебитна карта и чрез разплащателен влог може да се ползва овърдрафт. На практика във всички случаи, в които може да се ползва дебитна карта, може да се извърши плащане и с местна кредитна карта, издадена от банка. А при плащане от банкомат е възможно използване и на международна кредитна карта - MasterCard или Visa. Обикновено при местните и международните кредитни карти се ползва гратисен период. Така, когато плащат сметките си, клиентите разполагат и с безлихвен кредит. За клиентите на банките вече не представлява проблем, ако са забравили за плащането на битовите сметки или не са имали време да се редят на опашка. По някой от изброените начини могат да се платят сметките към „Мтел“, „Глобул“, „Мобиком“ и БТК в цялата страна. Същото важи и за сметките за ток и парно почти навсякъде, а в някои градове - и за сметките за вода. В последно време към тези услуги се присъединиха кабелните телевизии, интернет доставчици и фирмите, които доставят газ за отопление на домакинствата и офисите.
Авторът е главен специалист в дирекция „Индивидуално банкиране“ на Централна кооперативна банка