News image

Интервю с изпълнителния директор на Банка ДСК Диана Митева: Първа влизам в дълбокото

в. Банкер Специал - 25 март 2018 г.

Предпочитам да показвам, вместо да обяснявам

Силвия ДЖАГАРОВА

- Г-жо Митева, в професионален план 2017-а бе много успешна за Вас - получихте приза „Банкер на годината" и станахте кавалер на Националния орден за заслуги на Франция. Как Ви мотивират подобни признания?
- Не съм от хората, които се мотивират от признания и награди. Най-важното, което може да ме мотивира, са предизвикателствата, независимо дали са в работата, или във всекидневието. Разбира се, когато това, което вършиш, е оценено по достойнство, чувството е много приятно. Няма по-голямо удовлетворение от признанието за добре свършена работа. Особено когато положителната оценка идва от институции и хора с доказан авторитет и престиж. Това означава, че нещата, които съм постигнала, намират признание от много взискателни оценители с високи критерии.
- Отговаряте за „Банкиране на дребно" включително и за потребителското и жилищното кредитиране, един от най-успешните ресори в банката. С какви новости ще зарадвате клиентите си през тази година?
- Банка ДСК е безспорен лидер от години в потребителските и заемите за жилище за населението в България. Затова ние се грижим постоянно да разширяваме и обновяваме този сегмент от нашите услуги. Най-популярният и с най-голям дял в потребителските кредити е „Стандартен кредит". През 2018 г. предстои да бъдат въведени изцяло нови автоматични процеси при обработка на кредитите на граждани. В продажба е нов за нашата банка потребителски кредит „Бърз кредит", базиран изцяло на автоматични процеси и решения, без намесата на служител Въведени бяха автоматични процеси за разглеждане и вземане на решение за кредитиране и при овърдрафт, и в случаите, когато с новия кредит ще се рефинансират задължения. Тези автоматизирани решения са изключително полезни за нашите клиенти, защото ние не изискваме да се събират документи, а е достатъчно доходът на клиентите да постъпва по сметка в банката. С внедряването на автоматизираните процеси се намалява времето за предоставяне на кредити, като например за „Бърз кредит" времето за предоставяне на средствата е под един час, а при останалите автоматизирани процеси и още по-малко. Чрез намаляване на времето за обработка постигаме по-голяма бързина и удовлетвореност от страна на клиентите.
- Кои, според Вас, са най-големите предизвикателства пред банковия сектор у нас?
- Предизвикателствата пред българския банков сектор не се различават от тези в Европейския съюз и в цяла Европа. На първо място е непрекъснатото подобряване на обслужването в отговор на все по-високите критерии на нашите клиенти. На тази база се развива и конкуренцията между банките. Голямо внимание и значителни инвестиции банките влагат в дигитализацията на дейността си като отговор на все по-разрастващата се мобилност на своите клиенти. Банката се настани стабилно в компютъра на клиента, влиза все по-уверено и в телефона. Онлайн банкирането вече е нещо едва ли не остаряло, непрекъснато се търсят и развиват нови, все по-иновативни канали за услуги и банкиране. „Банка ДСК" отчете милионния си клиент на онлайн платформата „ДСК Директ". Очаква се дигитализацията в банките да се случва паралелно с живия човешки контакт - предоставянето на консултации и лична експертиза.
- Банките все повече дигитализират услугите си. Как гледате на този
процес и ще остане ли място за човешкия фактор в банковото дело?
- Човешкият фактор винаги ще бъде в основата не само на банковото дело, но и на всички човешки дейности. Непрекъснато говорим, че най-важното в нашата работа е доверието. И то ще става все по-важно предвид навлизането на високите технологии и компютризацията в сектора. Директното общуване между клиента и служителя е главното условие и първата крачка към установяването на всякакви взаимоотношения - не само в банковия сектор. След това може рутинните дейности да преминат онлайн, но при нужда от консултация или съвет няма как да не се срещнат двете страни. Но ние в „Банка ДСК" не изоставаме от световните тенденции - съвсем неотдавна в три от дигиталните ни офиси се появи хуманоиден робот Пепър, който е единствен по рода си у нас. Той се радва на огромен интерес от страна на клиентите ни и това е бъдещето на банковото обслужване.
- ДСК е сред водещите на българския банков пазар. Какви са перспективите за растеж на институцията?
- Банка ДСК се развива непрекъснато и това не е изненада за никого. Една от целите на ръководството и на акционерите й е тя да продължава да бъде лидерът в обслужването за граждани в България и да обогатява непрекъснато палитрата си от услуги. В същото време фирменото кредитиране се разширява с бързи темпове и за това много спомага развитата клонова мрежа. „Банка ДСК" притежава най-много поделения, които са разпръснати из цялата страна. Корпоративните кредити бележат ръст всяка година и това е пистата, на която се съревноваваме с останалите банки и който сегмент е предизвикателство за нас. Вече казах, че дигитализацията е другата дългосрочна цел, към която са насочени усилията ни.
- Като професионалист с безценен опит в банковия сектор, какво бихте посъветвали младите си колеги?
- Преди всичко да си поставят ясни и постижими цели. Ако не знаеш за къде си тръгнал, няма да стигнеш до никъде - това не съм го измислила аз. Да не се страхуват да поемат рискове и да обичат предизвикателствата - това е изпитана рецепта, която е проверена в живота не само от мен. Не трябва да се страхуват от грешките си, макар това да е противно на човешката природа и младите хора не го приемат. Освен това трябва непрекъснато да подобряват квалификацията си, да се учат и да усвояват нови неща през целия си живот.
- Коя е формулата за успех на един банков мениджър в условията на динамично развиващия се пазар у нас?
- В моя живот и професионалната ми кариера нещата са се случвали така, че непрекъснато съм поемала нови предизвикателства, на няколко пъти съм започвала съвсем непознати неща, понякога съвсем нови и за българската действителност. Вярата в себе си, в собствените си сили винаги ме е извеждала на победния бряг. Винаги съм разчитала и на опита и подкрепата на хората около мен - на екипа, на семейството ми. Освен това разбрах, че нищо не импулсира така, както личният пример, и затова първа влизам в дълбокото, предпочитам да не обяснявам, а да показвам.
- Дамите на ръководни позиции в банковия сектор у нас са повече от мъжете. Какви, според Вас, са причините за тази тенденция?
- Не деля хората, с които работя, на жени и мъже. В управителния съвет на „Банка ДСК" преобладават жените. Смятам, че те са по-устойчиви на трудностите и като че ли в годините на кризата се получи тази възможност, защото съумяхме да преодолеем големите промени, настъпващи с нея.
- Остава ли Ви достатъчно време за дома и семейството предвид многобройните Ви професионални ангажименти?
- Старая се да отделям достатъчно време за семейството си, както на съпруга ми, така и на сина ми, и ако ви кажа, че това е лесно, означава да ви подведа. Стремим се да бъдем заедно на всички празници, както и да прекарваме заедно летните почивки цялата фамилия.
- Какво Ви накара да се занимавате с йога?
- Винаги съм се занимавала с някакъв вид спорт. Но в последните ю години, може би във връзка с напрегнатото си всекидневие, започнах да се занимавам и с духовни практики като йога, които ме балансират. Всяка сутрин играя балансиращи упражнения.
- Каква литература предпочитате и коя книга Ви е впечатлила напоследък?
- През годините съм предпочитала криминална литература, в която има повече напрежение, но напоследък се насочих към психологическата и духовната, например „Книга за хюга. Датското изкуство за уютен живот". Обичам да чета книги във връзка с иновациите в областта на банкирането. Чета и много автобиографии - на Ангела Меркел, Илън Мъск. Сега пак препрочитам „Малкият принц" на Сент Екзюпери.
- Има ли място по света, което на всяка цена искате да посетите?
- Едно от любимите ми развлечения е да пътувам с приятелите си и семейството. Обичам да посещавам нови места с различни култури.
- Вие сте една от най-елегантните и стилни дами в банковия сектор. Кое е водещото във вашия дрескод, имате ли предпочитани дизайнери и модни брандове?
- Благодаря Ви за приятните думи, важните за мен са удобството и професионалният дрескод. Обичам да експериментирам с цветове според планетите, които управляват съответния ден от седмицата. В понеделник да имам нещо бяло върху себе си, във вторник - червено, в сряда - зелено, в четвъртък - лилаво, в петък - светлосиньо, в събота - земни цветове: кафяво, бордо, черно, и в неделя - жълто, оранжево. Обичам и различни видове бижута, не непременно скъпи, а по-скоро ефектни - с камъни и перли, включително и от български дизайнери.
- В навечерието сме на дамския празник Осми март. Какво означава този ден за Вас и кой е най-ценният подарък, който сте получавали досега?
- През последните години към Осми март има и положително, и отрицателно отношение, но аз смятам, че това е един празничен ден, в който всички жени трябва да са щастливи, независимо дали ще бъдат уважени от съпруг, син, дъщеря. Всяка жена може да излезе и да се повесели с приятелки. Най-голямата изненада, която ми подари е съпругът ми, е едно незабравимо и вълнуващо пътуване.
***
Диана Митева е родена в гр. Чирпан. След завършване на Английската езикова гимназия в гр. Пловдив, продължава образованието си в Университета за национално и световно стопанство, където придобива магистърска степен по макроикономика. От м. октомври 2003 г. е член на управителния съвет и изпълнителен директор на „Банка ДСК". През ноември 2011 г. Диана Митева е отличена с престижната унгарска награда „Андраш Фай" като признание за нейната успешна работа и резултати при внедряването и утвърждаването на проекта „Частно банкиране" на „Банка ДСК". В края на януари 2014 г. г-жа Митева получи приза „Атанас Буров" за банково управление за 2013 година. През април 2017 г. Диана Митева получи отличието кавалер на френския национален орден за заслуги в двустранния културен обмен между България и Франция. В края на същата година вестник „БАНКЕРЪ" отличи изпълнителния директор на „Банка ДСК" и ръководител направление „Банкиране на дребно" с приза „Банкер на годината" за съхраненото доверие на акционерите.
2018

Още новини

Условия на “Бисквитки”

Страницата на Банка ДСК използва бисквитки (cookies) за подобряване на своята ефективност.

Продължавайки използването на сайта, Вие се съгласявате с "Политика за използване на бисквитки (cookies)" на интернет страницата на Банка ДСК - dskbank.bg.

Приемам