плащане с карта на ПОС терминал

Нов онлайн бизнес - мога ли да правя всичко сам?

Разберете отговорите на най-важните въпроси при стартиране на нов бизнес

Ако вече сте решили да стартирате онлайн бизнес, то Ви предстои да си отговорите на множество въпроси. Това в никакъв случай не бива да Ви плаши. Напротив, това е и най-интересната част от развитието на Вашия проект, защото реално ще имате възможност да помислите как Вие бихте искали да направите всяко едно нещо в собствения си бизнес. Не подценявайте тази част, отделете необходимото време, вникнете в детайлите, обмислете всяка част от процеса.

Вижте как го правят другите, вземете добри практики и ги адаптирайте за Вас, или пък направете нещо изцяло ново, както винаги сте искали да го реализирате. Разбира се не е задължително сами да вършите всичко. Можете, но e вариант и да използвате специализирана помощ за някои дейности, като например консултант за регистриране на дружество, агенция за изготвяне и поддръжка на онлайн магазин или SaaS услуга, агенция или специалист на свободна практика за дигитален маркетинг, счетоводна къща или счетоводител на свободна практика за счетоводството, фулфилмънт център за куриерски услуги и други. Добре е да се фокусирате върху нещата, които Вие владеете добре и да ги направите сами, а за други - да поискате професионална помощ и да си спестите време, а в дългосрочен план и финанси. В тази статия ще намерите информация за основните дейности, които ви предстоят при стартиране на онлайн бизнеса Ви. Така ще Ви помогнем да прецените кои от тях искате и можете да правите сами и съответно за кои по-скоро ще Ви е нужна консултация, изработка или поддръжка от трети страни.

Регистрирайте дружество

За да продавате онлайн или да извършвате услуги, Ви е необходимо дружество или да бъдете регистрирани като упражняващ свободна професия. Повече информация за необходимите документи и процесът можете да намерите на Как да регистрирате фирма - Агенция по вписванията (registryagency.bg) и Свободни професии (nra.bg). Можете да го направите сами или да ползвате услугите на физически лица или фирми, които се занимават професионално с това. Вариант е и само да се консултирате със специалист, след което да извършите дейностите сам.


Уебсайт/онлайн магазин

Нека да разгледаме самото изграждане на уебсайт за Вашия онлайн бизнес. Независимо дали сте избрали да продавате продукти с доставка или услуги с получаване на дадена информация онлайн или на живо, със сигурност ще Ви е нужен уебсайт. Той е и основното място, на което потенциалните клиенти ще научават за Вас, ще разглеждат предложенията Ви и ще вземат решение дали да се възползват от тях. Именно затова е от изключително значение сайтът да бъде с максимално високо качество. На пръв поглед това не звучи толкова сложно, а има и платформи чрез които Вие да създадете уебсайта си. В действителност обаче, за да бъде той на високо ниво до всеки детайл и да води до добри продажби, това не винаги е достатъчно.

За начало вероятно искате да имате основните функционалности, които вече са задължителни за всеки онлайн магазин. По данни от НСИ около 80% от населението регулярно ползва интернет, като този процент е над 90% за възрастовата група 16-54 години, което означава, че потенциалните Ви клиенти имат високо ниво на изисквания към интернет съдържанието и цялостното клиентско преживяване. Те са свикнали всичко да е удобно, лесно, бързо. Разбира се дизайнът на сайта е от значение и трябва да се хареса конкретно на Вашия таргет. Освен това е важно да имате и висококачествено снимково и текстово съдържание, което да провокира интерес и същевременно да оптимизира уебсайта за търсачките. А в тази връзка зад красивия графичен дизайн има множество настройки, които са важни за намирането на сайта в търсачките, насочването към него от реклами и търсения, и цялостното му представяне в интернет пространството.

Важно е да популяризирате Вашия онлайн магазин

След като сте изцяло готови с Вашия уебсайт, вече можете да популяризирате предложението си пред потенциалните клиенти. Препоръчително е да използвате различни канали за това. Ако имате опит в дигиталния маркетинг или пък интерес към него, можете да го направите и сами. Но имайте предвид, че доста неща са специфични и е нужно да ги знаете, освен това тази сфера е много динамична и е необходимо ежедневно да следите новостите, за да можете да се адаптирате към непрекъснато променящата се среда. Ако използвате Google Ads за платени реклами, всичко се променя бързо и в общи линии всеки месец може да има нови неща, които трябва да следвате. Всичко има значение за доброто позициониране на Вашата реклама в търсачката, от специфичните думи в нея, графиките и/или снимките, до най-фините настройки. Също така качественото съдържание и времето за отваряне на уебсайта Ви оказват влияние за успешното препращане на реклама към определени страници. И не на последно място, уверете се, че сайтът изглежда добре на различни устройства, голяма част от потребителите вече ползват основно мобилни апарати.

Вероятно  ще използвате и социални медии, за да можете да популяризирате уебсайта си качествено. Може да използвате само една социална мрежа, но бихме Ви препоръчали да сте активни поне в няколко. Разбира се всяка отделна има и своите специфични изисквания. Във Facebook например ще е нужно да създадете страница на компанията и да добавите както информативно, то така и рекламно съдържание, като страницата е добре да бъде активна - да публикувате всеки ден, препоръчваме Ви тя да е професионален профил, а не личен. В Instagram ще трябва да имате профил и да качвате висококачествено и интересно снимково съдържание, което да привлича вниманието, тук отново препоръката е за професионален профил, тъй като има повече функционалности и повече възможности за развитие, включително и платени такива, които може първоначално да не активирате. Независимо колко социални медии използвате, определено ще е нужно да им отделите не малко време. При тях нещата се променят бързо и трябва да сте наясно с всичко ново. Така че, ако нямате ресурса време за това, може да възложите на външна компания или фрийленсър срещу заплащане да управлява профилите Ви. По този начин ще спестите от времето си. Разбира се е вариант и да наемете служител почасово или на пълно работно време, който да се занимава изцяло с тази част.

 

На финала разпределете добре цялата оперативна дейност

Преди Вашият онлайн бизнес да стане активен на пазара и Вие да започнете да продавате, ще трябва да сте подготвени с цялата нужна оперативна дейност. Определено ще имате нужда от счетоводно отчитане на финансовите приходи и разходи на месечна база. Ако продавате физически продукти, ще се нуждаете и от метод за доставка. Може да използвате само един куриер или да работите с повече. Решете как ще подготвяте и изпращате пратките, дали ще го правите сами, ще наемете хора за това или ще ползвате фулфилмънт център за тази цел. Проучете всички възможности, изчислете разходите, пресметнете времето във всеки един случай и изберете най-подходящия вариант за Вас. Имайте предвид, че частта с доставката на поръчките е много важна, за голяма част от потребителите на стоки и услуги в Интернет, навременната доставка е от съществено значение за избора за пазаруване, в същото време неспазването на срока за доставка е едно от най-разочароващите неща в онлайн пазаруването (според проучване на НСИ). Ако предлагате услуги, ще е важно своевременното им изпращане по имейл или осигуряване на достъп в профил или друго. Разбира се ще има клиенти, които имат въпроси и мнения, и ще трябва бързо да им отговорите и помогнете. Помислете как ще комуникирате с тях – канали, време за отговор, работен интервал на обслужване. Можете да се заемете сами с тази задача, но ако нямате достатъчно време или ресурс за това, използвайте чат-бот или наемете някой да се занимава с комуникацията. Не пренебрегвайте тази част от обслужването, защото тя е много важна и има съществено влияние върху лоялността на клиентите, и дали те ще пазаруват от Вас отново или ще Ви препоръчат на приятели.

За всички тези неща отново Вие ще прецените кои можете да направите сами и за кои е нужно да наемете служители или външни фирми. Например дали сте добри в счетоводството и ще го правите Вие, но ви е нужна помощ за обслужване на клиенти или пък искате да комуникирате директно с клиентите за онлайн услугата си, но пък Ви е нужна помощ за фактурирането. Вариантите са много и ще имате възможност да подберете най-точния за Вас. Като цяло се фокусирайте върху това как да спестите време от нещата, които са по-трудни за Вас. Разбира се сега ще инвестирате в наемането на хора или фирми, но пък дългосрочно това ще Ви помогне да сте по-ефективни и бизнесът Ви да бъде по-успешен.

В общи линии това да имате собствен бизнес носи много позитиви, но не винаги е възможно да направите всичко сами. Често ще се претоварвате и може да изпуснете важни неща, а това би забавило растежа на бизнеса Ви и потенциално би Ви струвало скъпо дългосрочно. Изберете нещата в които сте добри и са Ви интересни,искате да инвестирате време и усилия в усвояването им, или искате да правите изцяло сами. Подберете и други, които да делегирате на специалисти и срещу някаква инвестиция сега, за да спестите пари и време в бъдеще. Успех в начинанията, каквито и да са те, и не забравяйте, че Банка ДСК подкрепя бизнеса Ви на всеки етап от неговото развитие.

 

В статията е използвана информация от:
1. Home | Национален статистически институт (nsi.bg)