новини
Новини и известия

Актуална информация за нашите продукти и услуги

Интервю с изпълнителния директор на Банка ДСК Диана Митева: Първа влизам в дълбокото

в. Банкер Специал - 25 март 2018 г.

Предпочитам да показвам, вместо да обяснявам

Силвия ДЖАГАРОВА

- Г-жо Митева, в професионален план 2017-а бе много успешна за Вас - получихте приза „Банкер на годината" и станахте кавалер на Националния орден за заслуги на Франция. Как Ви мотивират подобни признания?
- Не съм от хората, които се мотивират от признания и награди. Най-важното, което може да ме мотивира, са предизвикателствата, независимо дали са в работата, или във всекидневието. Разбира се, когато това, което вършиш, е оценено по достойнство, чувството е много приятно. Няма по-голямо удовлетворение от признанието за добре свършена работа. Особено когато положителната оценка идва от институции и хора с доказан авторитет и престиж. Това означава, че нещата, които съм постигнала, намират признание от много взискателни оценители с високи критерии.
- Отговаряте за „Банкиране на дребно" включително и за потребителското и жилищното кредитиране, един от най-успешните ресори в банката. С какви новости ще зарадвате клиентите си през тази година?
- Банка ДСК е безспорен лидер от години в потребителските и заемите за жилище за населението в България. Затова ние се грижим постоянно да разширяваме и обновяваме този сегмент от нашите услуги. Най-популярният и с най-голям дял в потребителските кредити е „Стандартен кредит". През 2018 г. предстои да бъдат въведени изцяло нови автоматични процеси при обработка на кредитите на граждани. В продажба е нов за нашата банка потребителски кредит „Бърз кредит", базиран изцяло на автоматични процеси и решения, без намесата на служител Въведени бяха автоматични процеси за разглеждане и вземане на решение за кредитиране и при овърдрафт, и в случаите, когато с новия кредит ще се рефинансират задължения. Тези автоматизирани решения са изключително полезни за нашите клиенти, защото ние не изискваме да се събират документи, а е достатъчно доходът на клиентите да постъпва по сметка в банката. С внедряването на автоматизираните процеси се намалява времето за предоставяне на кредити, като например за „Бърз кредит" времето за предоставяне на средствата е под един час, а при останалите автоматизирани процеси и още по-малко. Чрез намаляване на времето за обработка постигаме по-голяма бързина и удовлетвореност от страна на клиентите.
- Кои, според Вас, са най-големите предизвикателства пред банковия сектор у нас?
- Предизвикателствата пред българския банков сектор не се различават от тези в Европейския съюз и в цяла Европа. На първо място е непрекъснатото подобряване на обслужването в отговор на все по-високите критерии на нашите клиенти. На тази база се развива и конкуренцията между банките. Голямо внимание и значителни инвестиции банките влагат в дигитализацията на дейността си като отговор на все по-разрастващата се мобилност на своите клиенти. Банката се настани стабилно в компютъра на клиента, влиза все по-уверено и в телефона. Онлайн банкирането вече е нещо едва ли не остаряло, непрекъснато се търсят и развиват нови, все по-иновативни канали за услуги и банкиране. „Банка ДСК" отчете милионния си клиент на онлайн платформата „ДСК Директ". Очаква се дигитализацията в банките да се случва паралелно с живия човешки контакт - предоставянето на консултации и лична експертиза.
- Банките все повече дигитализират услугите си. Как гледате на този
процес и ще остане ли място за човешкия фактор в банковото дело?
- Човешкият фактор винаги ще бъде в основата не само на банковото дело, но и на всички човешки дейности. Непрекъснато говорим, че най-важното в нашата работа е доверието. И то ще става все по-важно предвид навлизането на високите технологии и компютризацията в сектора. Директното общуване между клиента и служителя е главното условие и първата крачка към установяването на всякакви взаимоотношения - не само в банковия сектор. След това може рутинните дейности да преминат онлайн, но при нужда от консултация или съвет няма как да не се срещнат двете страни. Но ние в „Банка ДСК" не изоставаме от световните тенденции - съвсем неотдавна в три от дигиталните ни офиси се появи хуманоиден робот Пепър, който е единствен по рода си у нас. Той се радва на огромен интерес от страна на клиентите ни и това е бъдещето на банковото обслужване.
- ДСК е сред водещите на българския банков пазар. Какви са перспективите за растеж на институцията?
- Банка ДСК се развива непрекъснато и това не е изненада за никого. Една от целите на ръководството и на акционерите й е тя да продължава да бъде лидерът в обслужването за граждани в България и да обогатява непрекъснато палитрата си от услуги. В същото време фирменото кредитиране се разширява с бързи темпове и за това много спомага развитата клонова мрежа. „Банка ДСК" притежава най-много поделения, които са разпръснати из цялата страна. Корпоративните кредити бележат ръст всяка година и това е пистата, на която се съревноваваме с останалите банки и който сегмент е предизвикателство за нас. Вече казах, че дигитализацията е другата дългосрочна цел, към която са насочени усилията ни.
- Като професионалист с безценен опит в банковия сектор, какво бихте посъветвали младите си колеги?
- Преди всичко да си поставят ясни и постижими цели. Ако не знаеш за къде си тръгнал, няма да стигнеш до никъде - това не съм го измислила аз. Да не се страхуват да поемат рискове и да обичат предизвикателствата - това е изпитана рецепта, която е проверена в живота не само от мен. Не трябва да се страхуват от грешките си, макар това да е противно на човешката природа и младите хора не го приемат. Освен това трябва непрекъснато да подобряват квалификацията си, да се учат и да усвояват нови неща през целия си живот.
- Коя е формулата за успех на един банков мениджър в условията на динамично развиващия се пазар у нас?
- В моя живот и професионалната ми кариера нещата са се случвали така, че непрекъснато съм поемала нови предизвикателства, на няколко пъти съм започвала съвсем непознати неща, понякога съвсем нови и за българската действителност. Вярата в себе си, в собствените си сили винаги ме е извеждала на победния бряг. Винаги съм разчитала и на опита и подкрепата на хората около мен - на екипа, на семейството ми. Освен това разбрах, че нищо не импулсира така, както личният пример, и затова първа влизам в дълбокото, предпочитам да не обяснявам, а да показвам.
- Дамите на ръководни позиции в банковия сектор у нас са повече от мъжете. Какви, според Вас, са причините за тази тенденция?
- Не деля хората, с които работя, на жени и мъже. В управителния съвет на „Банка ДСК" преобладават жените. Смятам, че те са по-устойчиви на трудностите и като че ли в годините на кризата се получи тази възможност, защото съумяхме да преодолеем големите промени, настъпващи с нея.
- Остава ли Ви достатъчно време за дома и семейството предвид многобройните Ви професионални ангажименти?
- Старая се да отделям достатъчно време за семейството си, както на съпруга ми, така и на сина ми, и ако ви кажа, че това е лесно, означава да ви подведа. Стремим се да бъдем заедно на всички празници, както и да прекарваме заедно летните почивки цялата фамилия.
- Какво Ви накара да се занимавате с йога?
- Винаги съм се занимавала с някакъв вид спорт. Но в последните ю години, може би във връзка с напрегнатото си всекидневие, започнах да се занимавам и с духовни практики като йога, които ме балансират. Всяка сутрин играя балансиращи упражнения.
- Каква литература предпочитате и коя книга Ви е впечатлила напоследък?
- През годините съм предпочитала криминална литература, в която има повече напрежение, но напоследък се насочих към психологическата и духовната, например „Книга за хюга. Датското изкуство за уютен живот". Обичам да чета книги във връзка с иновациите в областта на банкирането. Чета и много автобиографии - на Ангела Меркел, Илън Мъск. Сега пак препрочитам „Малкият принц" на Сент Екзюпери.
- Има ли място по света, което на всяка цена искате да посетите?
- Едно от любимите ми развлечения е да пътувам с приятелите си и семейството. Обичам да посещавам нови места с различни култури.
- Вие сте една от най-елегантните и стилни дами в банковия сектор. Кое е водещото във вашия дрескод, имате ли предпочитани дизайнери и модни брандове?
- Благодаря Ви за приятните думи, важните за мен са удобството и професионалният дрескод. Обичам да експериментирам с цветове според планетите, които управляват съответния ден от седмицата. В понеделник да имам нещо бяло върху себе си, във вторник - червено, в сряда - зелено, в четвъртък - лилаво, в петък - светлосиньо, в събота - земни цветове: кафяво, бордо, черно, и в неделя - жълто, оранжево. Обичам и различни видове бижута, не непременно скъпи, а по-скоро ефектни - с камъни и перли, включително и от български дизайнери.
- В навечерието сме на дамския празник Осми март. Какво означава този ден за Вас и кой е най-ценният подарък, който сте получавали досега?
- През последните години към Осми март има и положително, и отрицателно отношение, но аз смятам, че това е един празничен ден, в който всички жени трябва да са щастливи, независимо дали ще бъдат уважени от съпруг, син, дъщеря. Всяка жена може да излезе и да се повесели с приятелки. Най-голямата изненада, която ми подари е съпругът ми, е едно незабравимо и вълнуващо пътуване.
***
Диана Митева е родена в гр. Чирпан. След завършване на Английската езикова гимназия в гр. Пловдив, продължава образованието си в Университета за национално и световно стопанство, където придобива магистърска степен по макроикономика. От м. октомври 2003 г. е член на управителния съвет и изпълнителен директор на „Банка ДСК". През ноември 2011 г. Диана Митева е отличена с престижната унгарска награда „Андраш Фай" като признание за нейната успешна работа и резултати при внедряването и утвърждаването на проекта „Частно банкиране" на „Банка ДСК". В края на януари 2014 г. г-жа Митева получи приза „Атанас Буров" за банково управление за 2013 година. През април 2017 г. Диана Митева получи отличието кавалер на френския национален орден за заслуги в двустранния културен обмен между България и Франция. В края на същата година вестник „БАНКЕРЪ" отличи изпълнителния директор на „Банка ДСК" и ръководител направление „Банкиране на дребно" с приза „Банкер на годината" за съхраненото доверие на акционерите.
2018

Още новини

Свържете се с нас

customer experience servicing customer servicing icon

Обратна връзка

Ние ще се свържем с теб

trainer trainer icon

Анкета

За оценки и препоръки

pin pin icon

Намерете ни

Вижте нашата мрежа от офиси и банкомати

chatbot icon