Виолина Маринова, Банка ДСК: Подобряване ефективността и възвръщаемостта е целевият ефект на консолидацията на ДСК и Societe Generale Експресбанк
Виолина Маринова, главен изпълнителен директор и председател на Управителния съвет на Банка ДСК в интервю за сутрешния блок „Добро утро, България“ на Радио „Фокус“ по повод това, какво предстои за потребителите, след като приключи финансовата сделка по придобиването на „Експресбанк“ от Банка ДСК.
Водещ: Да припомним на нашите слушатели, че за 2018 година ДСК получи голямата награда на Асоциация „Банка на годината“, както и най-висока оценка за ефективност, а на 15 януари приключи финансовата сделка по придобиването на „Експресбанк“. Какво предстои?
Виолина Маринова: Най-важното към настоящия момент, което трябва да споделя с вашите слушатели е, че Банка ДСК и „Експресбанк“ ще продължат да работят като отделни и самостоятелни юридически субекти под юрисдикцията на един собственик – това е регионалният лидер в Централна и Източна Европа Финансова група ОТП. В момента се променят единствено името и визуалната идентичност на „Societe Generale Експресбанк“, която вече извършва обичайната си дейност под търговското време „Експресбанк“ част от Група ОТП. Държа отново да подчертая, че промяната на собствеността не променя дейността на двете банки в краткосрочен план. Говорим за същите две банки със своята история, успешна банкова дейност, която ще продължи по същия начин на работа. До приключване на процеса на пълна интеграция ще извършим анализ и оценка на бизнес операциите, продуктите, вътрешните системи, ресурсите на двете банки. С тези задълбочени процеси, които извършваме с помощта с най-добри международни финансови консултанти и ще приключи реалната интеграция и фактическото сливане на операциите на двете банки.
Водещ: Тоест, до приключване на сделката гражданите не трябва да правят нищо, ако имат депозити или някакви касателства с „Експресбанк“? Всичко е както досега?
Виолина Маринова: Абсолютно е, както досега.
Водещ: Кога се очаква да приключи интеграцията на двете банки?
Виолина Маринова: Очакваме това да се случи през 2020 година. Клиентите на двете финансови институции ще бъдат уведомявани предварително в съответствие със законовите изисквания в случай на планирани промени в дейността и ако са необходими определени действия от тяхна страна. Това, което клиентите на „Експресбанк“ ще започнат да забелязват или вече са забелязали първите няколко ребрандирани офиса в София с отличителната визуална идентичност и зелен цвят на нашата Група ОТП. Допълнително всички онлайн канали на банката са ребрандирани, в това число корпоративния сайт, страници в социалните медии, онлайн и мобилно банкиране. Предстои по-масово ребрандиране на близо 130 клона на „Експресбанк“ в цялата страна.
Водещ: Да кажем кои са новите услуги, които предлага Банка ДСК вече?
Виолина Маринова: Както казах, двете банки в момента работят по същия начин, както са работили досега. Но това, което предстои за клиентите, е да усетят положителен ефект от сливането на двете банки благодарение на по-големите възможности за развитие и въвеждане на иновации, включително по отношение на мрежата от клонове и банкомати, електронните канали на банкиране. Това, с което се ангажира нашият екип, е да следваме най-високите стандарти, да съчетаем добрите практики и опити на двете институции. Ще продължим да гарантираме отлично качество на клиентско обслужване, защита на средствата на клиента, както и да осигуряваме иновативни продукти и услуги. Целевият ефект на консолидацията е подобряване на ефективността и възвращаемостта, което ще доведе до възможности за нови инвестиции, и съответно за подобряване на предлаганите от нас продукти и услуги. Това е нещото, което носи големи ползи за крайните клиенти. В резултат на сливането на двете банки в една обща банкова организация с това сливане ще предложим най-голямата клонова мрежа в страната по брой обекти и банкомати, които ще бъдат на разположение на нашите клиенти. Искам да подчертая, че в момента не е необходимо клиентите на Банка ДСК и „Експресбанк“ да предприемат действия във връзка с тези процеси. По време на интеграцията те ще получават навременна и точна информация за всички необходими стъпки и какво се изисква от тях. Обръщам се към клиентите, обръщам се към тях, като поемам ангажимент, аз и ръководството, да гарантираме възможно най-плавния и удобен процес на интеграция за тях без да изпитват затруднение или неудобство.
Водещ: Да се насочим към друга тема - тази година Европейската централна банка (ЕЦБ) започва проверки на активите и стрес тестове на 6 банки, като етап от приемането ни в Еврозоната. Очакват ли се изненади и има ли опасения за лоши резултати?
Виолина Маринова: Не бих казала, че имаме опасения и очакваме особени изненади. ЕЦБ вече направи стрес тестове в 50-те най-големи европейски банки, и между тези банки бе и Банка ОТП. Резултатите на ОТП са повече от добри, като институцията се представя значително над правилата, предписани от регулатора. Освен това, ликвидността и капитализацията на Група ОТП я поставят в челните редици на европейските банкови групи, като дават и възможност и за стабилна работа и растеж при всички обстоятелства. Държа да подчертая, че кредитните политики на ОТП и Банка ДСК се препокриват изцяло, и затова се стига точно до това, тъй като се намираме в начална фаза на проверката на ЕЦБ и лично не очаквам никакви изненади.
Водещ: Г-жо Маринова, в края на нашия разговор отново да бъдем полезни на нашите слушатели, какви препоръки бихте дали, ако са решили да изтеглят жилищен или потребителски кредит?
Виолина Маринова: Тегленето на ипотечен кредит е много сериозна стъпка за всяко семейство, която стъпка трябва да бъде много добре обмислена и базирана на информиран избор. Всеки един от вашите слушатели, който е решил да изтегли кредит, независимо дали става въпрос за ипотечен или потребителски кредит, е добре дошъл да посети клон на банката, където може да получи изчерпателна информация за възможностите и условията от нашите консултанти. Но първото и най-основното, което бих ги посъветвала, е да направят внимателен разчет на собствения си семеен бюджет, когато избират лихвен процент, годишен процент на разхода, срок на кредита – взимайки всички тези параметри под внимание преди да направят избора си в зависимост от техните финансови възможности в семейството. Използвам повода да спомена, че в момента Банка ДСК стартира една образователна инициатива за повишаване на финансовата грамотност на младите хора и техните родители, и тя се казва „Национална финансиада“. Вярваме, че финансовата грамотност започва в семейството, и е много важно родителите и децата да говорят на тази тема. Затова основната цел на финансиадата е да стимулира и мотивира стремежа към знания във финансовия сектор сред учениците и техните семейства. Повече детайли разбира се ще споделим за тази кампания в идващите дни, но смятам, че това е основното – да бъдат финансово грамотни, когато взимат своето решение, да се съобразяват със своя личен бюджет преди да направят крачката за теглене на кредит.