Банкери въртят телефони за всяка подозрителна сума
Вяра ЖЕЛЕВА
Банките извадиха тежката артилерия срещу измамници, които крадат лични данни и точат дебитни и кредитни карти, научи „Марица". След като мошениците се изхитриха дотам, че да звънят по телефоните и да пращат имейли от името на банката, финансовите институции подеха свои акции. Съвсем наскоро Банка ДСК въведе система за наблюдение на картови транзакции и при покупки или теглене на подозрителни суми, служителите се обаждат на клиентите си. При такова позвъняване ще бъдете уведомени за транзакцията, датата, часа и мястото на устройството, където е използвана картата, разказват от централата на трезора. В случай, че обявите, че не сте извършвали такива операции, блокираме картата, допълват от банката. При обаждане, инициирано от трезора, служителят се представя с имената си, длъжността и телефона си. Разликата с измамниците, които дотук действат по същия начин, идва след това - банкерите не питат за секретна информация като ПИН код, номер на картата, срок на валидност и трицифрен код, изписан на гърба на пластините. Тази информация не е необходима на банката и тя не се изисква, дебело подчертават от ДСК. Кажете ли я, все едно давате ключът към парите си на мошениците, коментират финансови спецове. За да ви източат кредитната карта например, е достатъчно да кажете номера й и трицифрения код от гърба и, предупреждават банкери. Причината е, че при покупки по интернет ПИН код не се изисква. От представителството на Visa за България също изпищяха от мними служители. „Възможно е да сте получили имейли или телефонни обаждания от лица, които твърдят, че са от отдела по измамите на Visa", предупреждава компанията от официалния си сайт. Visa няма нищо общо с тези обаждания - те са дело на измамници. Ние никога не се обаждаме и не пишем на кар-тодържатели, за да искаме техни данни, категорични са оттам. Заради зачестилите подобни случаи компанията апелира ужилените да препращат злополучните съобщения на тях, за да ги проучват допълнително. Един от начините да контролирате лесно какво се случва с парите по картовите сметки, е да се абонирате за услугата SMS известяване.
***
ЗА ПО-СИГУРНО
Сигурността на картите се следи от три отдела в Банка ДСК - център за управление на картите, отдел по сигурност и кол-център. Когато клиентите получават телефонно обаждане от нас, на дисплея не им се изписва нищо, защото работим чрез централа, обясняват от трезора. За да се тушират притесненията, като не могат да върнат обаждането, клиентите могат да се свържат с кол-центъра на финансовата институция, съветват банкерите.