новини
Новини и известия

Актуална информация за нашите продукти и услуги

Виолина Маринова, гл. изп. директор на Банка ДСК: Ценовата война между банките приключи


Найден НЕДЯЛКОВ

Конкуренцията между кредитните институции се премести в продуктовото разнообразие и качеството на услугите
Госпожо Маринова, дали депозитите са остарели финансови продукти, или все още има бъдеще за тях?
- Депозитите никога няма да остареят. Хората винаги ще спестяват. Нещо повече, богатството на българския народ нараства. Някои "специалисти" дори развиха теория, че българите обеднявали, защото депозитите им в банки намалявали. Това не е така. Те спестяват, но вече имат по-висока икономическа култура и разнообразяват финансовите инструменти.
Кои са предимствата, които ще го запазят?
- Това е най-сигурната инвестиция. Тя ти гарантира главница плюс доход, който е договорен и първоначално известен. При инвестиция във фондовете може би ще има по-висока доходност, но може и да няма. Никой не знае. Все пак в каквото и да се инвестира, трябва да се прави по-дългосрочно. Ако погледнем дори и високодоходните фондове, пазарът се движи и ако утре акциите се сринат, те ще се възстановят след време. Хубаво е да се разнообрази вложението. Да не се слагат всички ябълки в една кошница. Най-добрият вариант е да има и консервативен, и рисков, за да се намали рискът от загуба на всичко, защото той съществува.
Резултатите на банките у нас са много добри. На какво се дължи това?
- Всяка кредитна институция се стреми да предложи най-добрите цени на пазара, за да бъдат купувани продуктите й. Стремим се да има баланс и да сме пазарно ориентирани. Ефективността също е много важна. Имаме най-голямата клонова мрежа в страната и сме правили анализи за всяка отделна точка на продажба - колко е ефективна и ако не е, как може да се подобри това нейно качество. Някои от конкурентите ни в момента имат много агресивна стратегия за експанзия на клоновата си мрежа. Това е много рисковано, защото е много скъпа инвестиция. А дали ще имат ефективност? Оперативната ни ефективност е много добра.
Приходите от такси и комисиони заемат все по-голям дял в печалбата на кредитните институции в страната. Как обяснявате това?
- Ние имаме най-голямата клиентска маса. Няма друга банка в страната, която да има 4 млн. клиенти, независимо дали е най-голямата по активи или по нещо друго. Ние сме транзакционна банка и обслужваме много хора. Това ни позволява да имаме голям приход от такси, но те да бъдат сред най-ниските в страната. Печелим от оборот, а не от надценка. В Западна Европа издръжката на банките идва основно от това перо, защото лихвените маржове там са много ниски.
Какъв е ефектът от промените, които въведе БНБ през септември?
- Има известен резултат. Ръстът на кредитите намалява постепенно. За да кредитираш, ти трябва да имаш ресурс, а той намаля в системата като цяло заради новите изисквания. Така ние трябва да купуваме ресурс от външния пазар. В момента това е много скъпо удоволствие заради високите лихвени нива и световната ликвидна криза. Вече се усеща влиянието на промените.
Какви са предизвикателствата пред банките в България?
- Конкуренцията определено е предизвикателство. Все нови и нови играчи навлизат на пазара. Последният пример е KBC, а те са финансова група с традиции. Но това е и хубаво, защото така печелят клиентите. Стараем се да бъдем гъвкави и бързи, тъй като клиентите търсят най-доброто.
Какво е най-важното за клиентите?
- Цените изиграха своята роля. Оттук нататък няма да има драстични отклонения в лихвите. Ценовата война приключи. Сега се акцентира върху продуктите, обслужването и разширяването на предлаганите услуги. Повечето банки предлагат вече фондове, застрахователни и пенсионни услуги, лизинг и т.н. Стремим се да създадем уют на клиента, да му предложим всички услуги, от които се нуждае. Системата ни е централизирана и това позволява всеки наш потребител да бъде обслужен от всеки наш клон. Ако внесе пари по сметката си в София, след 15 минути ще може да ги изтегли от Варна.
Като банката с най-голяма клонова мрежа изпитвате ли затруднение с намирането на качествени кадри?
- В България всички имаме проблеми с кадрите. Има голямо движение от едно на друго място в търсене на по-добри условия и възнаграждения. Това е страхотно, само че по-високи възнаграждения значи и повече работа. Свърши онова време, в което има "абонати за заплати". Днес се иска да си изкараш сам възнаграждението.
Кой беше най-интересният въпрос, който получихте от читателите на ipo.bg?
- Най-интересният въпрос беше: "Ще повишите ли лихвите, защото отговаряте на нашите въпроси?". Това е много интересна идея за увеличаване на доходите ни. Никога не се бях замисляла.

 

Още новини

Свържете се с нас

customer experience servicing customer servicing icon

Обратна връзка

Ние ще се свържем с теб

trainer trainer icon

Анкета

За оценки и препоръки

pin pin icon

Намерете ни

Вижте нашата мрежа от офиси и банкомати

chatbot icon