Виолина Маринова: 10 години лидерство в БАНКА ДСК За мен са естествено продължение на вложените усилия
БАНКА ДСК - Виолина Маринова:10 години лидерство в БАНКА ДСК За мен са естествено продължение на вложените усилия.
Отговорностите ми се увеличиха, но фактът, че познавам добре процесите в институцията, ми даде увереност в решенията и нови интересни и вълнуващи предизвикателства.
Продължавам по същия начин да обичам работата си и да се вълнувам от нея. Дори и след толкова години трудов опит идвам много рано на работа и си тръгвам когато смятам, че съм изпълнила ангажиментите си аз деня.
Вододел в развитието НИ бе придобиването на Банка ДСК от унгарската банкова група ОТП. Ангажименти като главен изпълнителен директор бяха свързани с проектите по интеграцията и въвеждането на нови модели и подходи в банкиранешо. унифицирани 3а банковата група.
От хората, с които работя, научих, че е важно делегирането. Обградила съм се с мислещи и можещи хора, които застават зад своите решения. Инициативността и креативността са водещи при избора ми на мениджъри в различни сфери. Много ценя колективния разум, убедена съм, че няколко умни глави мислят по-добре от една. Важно е да изслушаш аргументите на екипа, да вземеш предвид всяко разумно съображение. Важно е и хората с опит да създават школи от последователи, така че да предават опита си и той да може да бъде трансформиран с надграждане от следващите поколения.
Реагирам на проблемите хладнокръвно, опитвам се да не се увличам по моментни подбуди за действие. Смятам за добро решение това, че не освободихме от работа нито един служител на Банка ДСК по време на кризата, а трансформиран и актуализирахме дейностите, които колегите извършват.
Лидерът се ражда лидер - това се потвърди в дългогодишните ми взаимоотношения с различни хора от различни бизнеси, с различен социален профил. Мениджърът се изгражда с течение на времето. Житейският опит е ключова категория в способността да управляваш междуличностни отношения, а арогантността е най-лошата основа за подход към хората, с които работиш и които управляваш. Диалогичността за мен е универсален подход, дебатът ражда водещите идеи. Лидерът трябва да увлече хората около себе си и да изтъкне най-добрите им страни, постигайки най-добрата амалгама.
Безкомпромисна съм по отношение на прояви на нелоялност. Много държа на честността и откровеността - звучи като клише, но за мен това са неотменни изисквания за правене на добър бизнес.
Разчупвам леда с хумор, когато се налага да предразположа по-стеснителни колеги. Толерантна съм към спецификите в поведението на колегите, но и смятам, че всеки трябва да се научи да защитава позициите си.
За да бъдеш добър в работата си, е важно да изпитваш любопитство към света, да си ориентиран към придобиване на нови знания и умения. Смятам, че служителите в сектора трябва да имат отлична финансова подготовка, но и сетива за взаимо отношенията с клиентите, които се превръщат в крайъгълен камък за развитието на професията.
Днес банковият сектор се развива с темпове, на които досега не сме били свидетели. Още от началото на кариерата ми технологичните новости са били водещи в мотивацията ми да се развивам като банкер. Но не само иновациите, а и промяната на потребителските нагласи и очаквания ни карат да се развиваме и усъвършенстваме. Обратната връзка с клиентите дава изключително много информация за начина, по който една банка управлява и комуникира продуктовото си портфолио.
Тенденцията към все по-голяма необходимо от информиране на клиентите и повишаване на финансовите им познания е показателна за развитието на сектора. Друга тенденция е увеличаването на подходите и каналите, по които тези услуги достигат до клиента, както и обратната комуникация - водеща в оценката на една институция за нейното позициониране в съзнанието на клиента и като обект на информиран избор.
Когато погледна напред, знам, че съм си свършила добре работата. Убедена съм, че банките ще продължават да играят ролята на трансмисия в икономическия живот. Спазването на регулациите, предоставянето на избор на клиентите в цялата палитра от финансови продукти и услуги и поддържането на доверието им, предлагането на високотехнологични решения са ключ към развит банков сектор. водещо ще е индивидуализирането на услугите, предлагането на продукти след по-прецизна пазарна стратификация. Особено младите клиенти искат да бъдат уникални, маркетинговите кампании да се прицелват именно в тяхната група или субкултура. Затова в Банка ДСК екипите ни постоянно следят нови пазарни тенденции -целта е не само да предложим на клиентите си това, което очакват, а и да предусетим техните очаквания.
Жените в бизнеса трябва да бъдат разбиращи, но принципни. Не мога да правя категорично разделение в мениджърските стилове на мъжете и жените. Жените въведоха по-мекия управленски стил и тъй като може би са по-адаптивни по природа, сложиха отпечатък на балансираност и вслушване в различни аргументи. Разбира се, това не изключва категоричност - мениджърът трябва да поема отговорност за решенията, действията си и последиците от тях.
Пътят към успеха е в баланса между работа и личен живот. Не бива да се пренебрегва нито едното, нито другото, трябва да има симетрия, фокусът върху работата е необходимо условие за успех - но здравословен фокус, по-скоро концентрация във времето, в което си зает с работните си задачи.
Мога да се наслаждавам на спокойствието у дома, с внуците ми. Свикнала съм бързо да "превключвам" от работен режим на режим "свободно време, семейство и приятели". Успявам да се абстрахирам от проблемите в работната или в личната сфера, така че те да не определят мотивите ми при вземането на решения. Разбира се, това състояние на нещата е въпрос на самодисциплина и многогодишен опит.
Далеч от бизнеса обичам да общувам с различни хора, които ми дават друга гледна точка - интересно ми е да споделям вселената на хората на изкуството. Обичам да пътува. Посрещам всяка нова дестинация с отворени сетива, старая се да запомня максимална част от информацията за историята и съвременността на дадено място. Старая се да пропия атмосферата. Духът, ароматите, преживяванията, спомените не могат да бъдат заменени от снимка или филм.
***
Диалогичността зa мен е универсален лидерски подход, дебатът ражда водещите идеи.
***
Виолина Маринова е председател на Управителния съвет и Главен изпълнителен директор на Банка ДСК. Има 40-годишен опит в банковото дело изцяло в ДСК. Започва като служител на гише. после е счетоводител в клон ДСК 2, а по-късно става главен директор на клон ДСК 2 (1985-1996). Заместник-председател на Управителния съвет на ДСК и Изпълнителен директор (1996-2001). От септември 2001 до 2004 г. е член на Управителния съвет и Изпълнителен директор на банката, а от май 2004 г. е началник на управление "Вътрешен контрол и одит". Избрана е за Главен изпълнителен директор на Банка ДСК през ноември 2004 г. Виолина Маринова е родена през 1953 г. в София. Завършила е "Финанси и кредит" във ВФСИ "Д. Ценов", Свищов, през 1977 г. Специализирала е "Комплексно банково обслужване на населението от ДСК" (1986) в УНСС, София, и "Мениджмънт, маркетинг, бизнес комуникации; Финанси и счетоводство" в Института по мениджмънт и маркетинг, София. Омъжена, майка на две деца.