News image

Анализ на пазара на месо и месни произведения

Обобщение на данни от вторичен анализ и онлайн изследване, проведени от агенция за маркетингови изследвания и консултации BluePoint през октомври 2019 година по поръчка на Банка ДСК и Експресбанк

Българските потребителите консумират основно два типа месо – пилешко и свинско. През 2018 г. средно употребено количество месо домашни птици на лице от домакинството е 11,4 кг, а за свинското месо - 10,5 кг за 2018 г.

Като цяло в страната се наблюдава нарастваща консумация на месо като това в голяма степен се дължи на повишаване употребата на свинско месо. Показателно е, че за период от 9 години консумираното количество свинско месо на лице от домакинство е нарастнало с 3,6 кг или ръст от 52% (2010 г. – 6.9 кг, а през 2018 г. – 10,5 кг). За сравнение при домашните птици това увеличение е с 0,5 кг и консумацията му като цяло се запазва стабилна.

През 2018 година, ценовите равнища на свинското и птичето месо се понижиха под нивото от 2017 година, а тенденцията през последните 3 години показва задържане на цените под равнището от 2013-2014 година.

Появата на африканска чума по прасетата в началото на годината промени тенденцията в запазването на цените при свинското месо. В резултат на болестта, за периода февруари-септември 2019 година наблюдаваме повишение на цените в рамките на 24,8% на трупното свинско месо. В резултат на африканската чума в страната бяха умъртвени над 130 000 прасета, което е близо 21% от цялото производство. Предвид предстоящите студени месеци, които традиционно са свързани с повишена консумация на червени меса се очаква динамиката в цените да продължи.

В унисон с настоящата ситуация са и потребителските очаквания. През месец октомври по поръчка на Банка ДСК и Експресбанк бе проведено онлайн изследване сред 400 лица на възраст 25-60 години, които купуват месо и месни продукти. Изследването показа, че категорично очакванията на потребителите са за нарастване на цената на свинското месо в рамките на следващата половин година.

При хипотетично увеличение на цената на свинското месо с 1-2 лева за килограм, близо 1/3 от потребителите ще превключат към друга категория меса (пилешко, телешко и др.). От своя страна, около 60% от лицата ще продължат да консумират свинско месо както досега, като 19% от тях ще потърсят по-добри ценови оферти.

Изследването сред потребителите потвърждава и други пазарни тенденции. Една от тях е свързанана с намаляването на потреблението на малотрайни колбаси (кренвирши, ТХК и наденица).

Друга тенденция наблюдаваме по отношение на нарастване на потребителските предпочитания към специализираните месарски магазини и магазините на фирмените производители. Тези обекти търпят най-голямо развитие през последните 2-3 години.

Това се дължи на позитивното възприятие, което имат потребителите от изследваната съвкупност. Те ги определят като такива, в които месото отговаря на високите стандарти за качество, предлаганото месо е прясно и с ясен произход.

Прави впечатление и че повече от половината изследвани лица нямат изграден навик за следене на произхода на месото.

По отношение на колбасите през последните години наблюдаваме тенденции в 3 основни направления:

  • потребителите търсят „добрия вкус“ - част от потребителите на пазара търсят висококачествени продукти и са готови дазаплатят по-висока цена. Те се ориентират към продукти съставени от животни отглеждани в България и гарантиран произход;
  • потребителите търсят „стария вкус“ - друга частот търсенето в категорията е насочено къмпремиум продуктите, предлагащи продукти изцяло по стари или традиционни рецепти;
  • потребителите търсят „чистия вкус“ - повишаване на интереса на потребителите се наблюдава и към продуктите предлагащи намалено съдържание на сол, без консерванти – „Е“-та, без алергени, без глутен и по – високо съдържание на протеин и омега масни киселини.

Може да изтеглите целия анализ на пазара на месо и месни произведения тук.

Още новини