5 идеи за онлайн бизнес
Обмисляте да създадете онлайн бизнес, но не сте сигурни какво да изберете да продавате? Електронната търговия в България има ръст в продажбите от 19% през 2023 г спрямо 2022 (според ПАСПОРТ 2023 на е-комерс индустрията в България на БEA), като прогнозите са той да продължи да се увеличава и през следващите години. Така че възможностите за онлайн бизнес са с голям потенциал за развитие следващите няколко години, тъй като България все още изостава от другите европейски пазари, включително тези в югоизточна Европа. Ясен показател за това, е фактът, че според НСИ през 2022 г. около
80% от населението в България използва интернет (сред учащите този процент е 99%), а между 50% и 60% от тях пазаруват онлайн.
В тази статия ще Ви дадем няколко идеи за видове продукти и услуги, които да продавате онлайн. Ще Ви разкажем и защо точно тези опции са добра идея, и върху какви по-специфични артикули, може да се фокусирате.
Отговорът на този въпрос почти винаги е положителен. Ако се замислите, със сигурност наскоро поне няколко човека от близкото Ви обкръжение, са Ви споделили, че са си купили някаква дреха, независимо дали от физически магазин или онлайн такъв. Това не е случайно, тъй като дрехите са масов продукт, който е един от най-продаваните артикули в световен мащаб, независимо дали изберете „бърза мода“, която е тенденция от доста години и почти всеки е попадал малко или много под нейно въздействие или по-нишов продукт, като маркови дрехи или специфични артикули. В последните години все повече се обръща внимание на екологичната страна на потреблението и в изследванията текстилната индустрия излиза като един от големите фактори за замърсяване. Така че все повече хора се интересуват дали дрехите са произведени от рециклирани материали, което е една много добра идея за продажба онлайн.
Специфичното в пазара на дрехи е, че са налични множество онлайн магазини, в които се продават различни видове дрехи. Същевременно обаче и търсенето е изключително високо и все още има голям потенциал за онлайн бизнес.
Според данни на НСИ над 80% от пазаруващите онлайн поръчват артикули от тази категория. Съответно такъв тип по-масови продукти Ви осигуряват много на брой потенциални клиенти. Ако решите да продавате дрехи, можете да стартирате по различни начини. Например да изберете продукти от т. нар. „бърза мода“. Това е термин, описващ бързото производство на големи количества дрехи, обикновено повлияни от конкретни модни тенденции. Вложените суровини са евтини, продуктите не се отличават с високо качество, но пък удовлетворяват нуждите на масовия потребител да закупи горещия нов тренд на достъпна цена. Обикновено това са ежедневни дрехи и често голяма част от тях се изхвърлят през следващия сезон и се заменят с такива от новия тренд. Може да подходите и по друг начин и да се фокусирате върху определен стил. Например спортен - с комплекти анцузи и суичъри, тениски и спортни якета или елегантен - с рокли, панталони, поли, ризи и палта. Трети вариант е да изберете конкретен по-нишов продукт и да стартирате само с него. Например копринени рокли или тениски с щампи. А защо не и да създадете собствен бранд, във Ваш специфичен стил. И не на последно място, съобразете изборът на продукти с Вашата възможност за първоначална инвестиция.
Ако сте родител знаете колко играчки имат Вашите деца, но дори и да не сте, сигурно сте забелязали, че родителите често купуват нови за децата си, било то за да ги зарадват, да разнообразят игрите или по настояване на самото дете. А за повечето хора, играчките са и предпочитан подарък. Доказано е, че с всяка възраст детето усвоява различни умения, а играчките са идеалния помощник в този процес, което създава още търсене. Много често в този сектор търсене се създава и чрез актуални тенденции, медиина популярност или филмови продукции. Така че, ако изберете този вид продукти, със сигурност на пазара има място за още онлайн предлагане, въпреки множеството вече съществуващи опции. Според НСИ около 10% от пазаруващите онлайн през последните няколко години поръчват такива стоки. Тук можем да Ви посъветваме отново за няколко начина за стартиране на онлайн бизнеса Ви. Една от възможностите е да изберете да предлагате определен вид играчки. Например образователни или пък само лего, но в разнообразен асортимент. Втори вариант е да започнете, като таргетирате една или две възрасти. Да кажем подходящи артикули за деца под 1 година и за такива на възраст между 1 и 3 години.
Разбира се, можете да започнете и като тествате предлагането на различни артикули в малки количества и да се развивате спрямо това кои реализират най-високи продажби от гледна точка на печалба и обем
Ако харесвате да изпробвате разнообразна козметика, интересувате се от състав и действие на козметичните продукти, един добър вариант е да превърнете хобито си в бизнес и да предадете знанията си на всички, които имат интерес към нови възможности за грижа за себе си. Според НСИ за 2022 година в България 27% от пазаруващите онлайн поръчват козметика и продукти за здраве и красота. Така че търсенето е високо, тъй като хората имат специфични нужди и все по-често обръщат внимание на козметиката, която ползват, а това означава повече нови продажби на регулярна база.
Клиентите често са склонни да закупят продукт, който обещава да реши конкретен козметичен проблем, дори и първоначално да не са били с намерение да купуват, и дори, ако вече имат сходен продукт.
При този вариант за онлайн бизнес е добре да започнете с фокус върху конкретен тип козметика. Например можете да заложите на опцията да продавате само натурална козметика или пък да се фокусирате на продукти само за коса, за лице или за тяло. А разбира се има как да обхванете и повече разнообразни козметични продукти и да тествате кой от тях върви най-добре. Друг подходящ подход е да заложите на различни продукти, но на конкретен бранд, а защо не и собствен такъв.
Всеки, който има домашен любимец често пазарува различни неща за него. Независимо дали е куче, котка, риби или хамелеон, то винаги ще им е нужна специална храна и различни аксесоари. Така че опцията да предлагате лесно и достъпно продукти за домашни любимци онлайн е добър вариант. Тук бихме Ви препоръчали да заложите на разнообразни продукти за различни домашни любимци. Така ще можете да обхванете и повече потенциални клиенти. А и искате да сте оптимално добро място за здравето, подходящото хранене и забавлението на всеки домашен любимец.
Изберете интересно име и богато портфолио от продукти и сте готови да стартирате вашата нова онлайн бизнес идея.
Определено хората не пазаруват само продукти онлайн. Те търсят и все по-разнообразни услуги. Така че можете да им предложите добре позната услуга или пък изцяло нова. Тук наистина възможностите са много. Помислете дали искате да таргетирате масова аудитория или по-нишова. В първия случай е вариант да изберете вече достъпна услуга и да бъдете част от нейния пазар. Ще има хора, които я търсят, но разбира се и висока конкуренция. Това може да бъде туристическа услуга или резервации на билети, хотели и още. Според НСИ за 2022 около 30% от пазаруващите онлайн резервират настаняване. Друг вариант е да заложите на предлагането на услуга с доста по-специфичен таргет. Например отново турситическа, която обаче представлява персонален пътеводител при пътуване или организация на пътуване до непопулярни и екзотични дестинации. Защо пък не лична спортна тренировка, спрямо персоналните нужди. Това може да се комбинира добре и с план за здравословно хранене.
На фигурата по-долу можете да видите какво най-често пазаруват онлайн потребителите в България.
Както виждате, възможностите за стартиране на онлайн бизнес са много. Интернет пазаруването се развива с изключително бързи темпове и тази тенденция ще продължи в близките години, още повече, че България изостава от другите пазари в Югоизточна Европа, което пък е и голям потенциал за развитие. Независимо дали искате да започнете с малка или голяма инвестиция, към по-масов или по-нишов таргет от потребители, има какво да предложите. Разбира се, ако Вие имате конкретни интереси в дадена област или имате оригинална идея за конкретен продукт, можете да ги реализирате във Вашия онлайн бизнес. Остава само да изберете продукт или услуга и да стартирате Вашето ново онлайн начинание.
Вижте също и: Мога ли да правя всичко сам?
В статията е използвана информация от:
1. Home | Национален статистически институт (nsi.bg)
2. “ПАСПОРТ 2023 на е-комерс индустрията в България“