
Пропуснатите възможности в онлайн търговията
Все повече онлайн потребители в Европа се осмеляват да пазаруват от чуждестранни сайтове. Не само от популярните в момента китайски маркетплейси, но и от множество европейски търговци.
Това повече от всякога е знак за предприемачите да се възползват от предимствата на глобалния дигитален пазар. А именно - да установят международни продажби. Много от тях, обаче, развиват бизнеса си единствено в комфорта на локалния си, добре познат пазар. Така те пропускат възможностите и основното предимство на онлайн търговията - достъп до множество пазари с минимални ресурси и усилия. Освен това се излагат на риск от ограничен растеж и уязвимост на бизнеса си. В същото време, конкуренцията в сферата на електронната търговия се увеличава значително в последните години.
Така се получава ефект на насищане на пазара, когато различни бизнеси таргетират ограничена по обем аудитория. Резултатите са спад в продажбите на едни онлайн магазини за сметка на други.
Онлайн търговците трябва да се конкурират не само с местните играчи, но и с международните онлайн магазини, които активират продажби на съответния пазар
Редица са предизвикателствата, които традиционно възпират онлайн търговците от отваряне на нови пазари. Доскоро голям негатив на международната онлайн търговия беше локализацията на онлайн магазина и маркетинга на чуждестранни, недобре познати пазари. В това отношение вече на помощ идват всички AI-базирани платформи и инструменти, които автоматично превеждат сайта и създават маркетинг съдържание, съобразено със спецификите и предпочитанията на различните пазари и аудитории. Много от въпросните инструменти разполагат с безплатни версии, което прави работата с тях и финансово безрискова. Това допълнително предимство е особено благоприятно за по-малки бизнеси с ограничен бюджет.
Най-голямо предизвикателство си остава следпродажбеният процес, включващ обработката на поръчките, международните доставки и управлението на връщания и замени на продукти. С други думи - обработката на пратките (fulfillment) и логистиката. Това са процеси, които изискват голям оперативен ресурс (човешки и инфраструктурен), експертиза и достатъчно време за създаване на оптималните за бизнеса логистични процеси.
Терминът fulfillment в онлайн търговията е цялостния процес по обработване на онлайн поръчките. Той започва в момента, в който нова онлайн поръчка е регистрирана в системата на онлайн магазина, и преминава през събиране и опаковане на поръчаните продукти, както и генериране на куриерска товарителница за доставката на готовата пратка.
За да управляват самостоятелно процесите по обработка на пратките, онлайн търговците трябва да разполагат със складови площи и екип, който ги да извършва. Но тук идват редица неудобства. Ако продажбите растат, каквато е целта на всеки онлайн предприемач, с времето складовите площи и броят на служителите трябва да бъде увеличен. Това е инвестиция, която не всеки търговец може да си позволи в необходимия момент. Също така, управлението на инвентара, обработката на много международни поръчки, както и тяхната доставка, са по същество сложни и изискват време. Това кара онлайн търговците да изгубят фокуса си върху самите онлайн продажби и може да доведе до тежък период за бизнеса им.
Освен това, онлайн търговците трябва да установят партньорство и взаимоотношение с куриерски компании, които да поемат доставките до международните пазари. За да си спестят договаряне на условия с нови куриери, повечето онлайн търговци използват вече активния си партньор за доставки до местния пазар. Това автоматично, обаче, намалява конкурентоспособността им, тъй като не могат да предложат на чуждестранните си онлайн потребители техните предпочитани местни куриери и методи за доставки в онлайн магазина им. В следствие на това процентът на изоставени колички се увеличава значително. А както знаем, изоставените колички са пропуснати продажби и печалби за бизнеса.
Логистичната индустрия е изпълнена с компании, които предлагат различни услуги и решения. Затова, изборът на правилния партньор може да се окаже изключително труден. Но надеждният такъв може значително да оптимизира процесите, разходите и клиентското преживяване на онлайн магазина.
Аутсорсингът на фулфилмънт (fulfillment) и логистичните процеси е работещо решение за голяма част от онлайн търговците в глобален план
Необходимо е да се вземат предвид редица фактори, както за организирането и изпращането на пратката, така и за изпълнението на международни доставки:
- Партньор с мрежа от складове – важно при избора на фулфилмънт партньор е той да разполага с поне няколко складови локации в различни държави. Защо? За онлайн магазините със стратегия за международна експанзия позиционирането на продуктите само в една локация може сериозно да утежни транзита на онлайн поръчките до ключови за бизнеса пазари. Времето и цената за доставка до потребителите се увеличават значително, което е негатив, както за онлайн търговците, така и за техните клиенти. Популярните в България международни онлайн магазини използват мрежа от складове на стратегически локации в зависимост от най-силните им пазари.
euShipments.com е водеща компания в сферата на обработката на онлайн поръчки и логистиката, оперираща с мрежа от 15 центъра на ключови локации в Европа, която осигурява възможност за доставки на следващ работен ден в над 20 европейски пазара.
- Автоматизация на процесите – ако fulfillment процесите на партньора не са автоматизирани, това във времето ще доведе до забавяния, грешки при изпълнението на поръчките и увеличени разходи на онлайн търговеца. От сериозно значение при избора на партньор е нивото на автоматизация на извършваните процеси, дали има изградена интеграция с водещите платформи за електронна търговия, както и с ERP и CRM системи. Ефективната API или обратна интеграция между онлайн магазина и fulfillment партньора позволява на търговците в реално време да следят наличности, статуси на онлайн поръчки и пратки. Съответно, липсата на такава възможност създава голяма вероятност за грешки при обработката на поръчки, неефективно управление на наличностите и неинформирани/ненавременни бизнес решения.
euShipments.com поддържа автоматизирани процеси във всичките си центрове, както и информация за наличности, статуси, 24/7 проследяване на пратки в реално време. Наградената от Forbes за иновации компания предлага бърза и безплатна интеграция на онлайн магазините с комплексния си fulfillment и логистичен софтуер.
- Улеснен достъп до много куриери и методи за доставка – използването на една куриерска компания за доставки до различни пазари е неудобно и нерентабилно решение. В почти всяка европейска държава съществуват локални куриери, които са най-предпочитани от местните потребители и предоставят необходимото разнообразие от методи за доставка, което да отговаря на техните нужди – доставки до адрес, куриерски офис, гъвкави точки за обслужване (PuDo - PickUp and DropOff) или кутия.
Необходимо е партньорът за международни доставки (който в идеалния случай извършва и процесите по обработка на пратките) да предоставя достъп до услугите на местни куриерски компании
euShipments.com предоставя над 800 метода за доставка в партньорство с повече от 60 от най-популярните местни куриерски компании в Европа. Всеки клиент на компанията има достъп и може да използва без допълнителни условия всичките куриери и методи за доставка само с един договор и една интеграция с euShipments.com
- Включено управление на връщания и замени – aкo логистичният партньор може да осъществява международни доставки, е редно и важно да поема и управлението на върнати поръчки или такива за замяна на продукти – т.нар. обратна логистика. Доста логистични компании не включват услугата в портфолиото си, което принуждава онлайн търговците сами да търсят решение за своите връщания и замени или да изискват от потребителите сами да организират връщането на пратките си. Вторият сценарий е особено неприятен за всеки онлайн потребител, което драстично намалява процента повторни поръчки след такова негативно клиентско преживяване.
euShipments.com поема управлението на връщания и замени за своите клиенти, като предоставя и местен адрес за връщане на пратки във всяка държава в мрежата си. Това допълнително подпомага локализацията, позитивното клиентско преживяване и повторните продажби на онлайн магазините.
Онлайн търговията в Европа продължава да се разраства със значителни темпове, а пропорционално нарастват и предприемачите в сферата на електронната търговия. Това създава предпоставки за много силна конкуренция за пазарен дял, както в отделните пазари, така и на общоевропейско ниво. В такава ситуация онлайн търговците е необходимо да се възползват от възможностите на дигиталните пазари, като установят продажби в поне две или три различни държави. Освен достъп до значително по-голяма клиентска база, това им предоставя по-голяма сигурност, разпределяйки приходите и разходите на бизнеса между различни пазари. Но международна експанзия изисква бързи и надеждни fulfillment и логистични процеси. Изборът на правилния партньор може да бъде от решаващо значение за международния успех или провал на бизнеса.
С партньор като euShipments.com онлайн магазините имат комфорта и сигурността да се фокусират върху развитието на продажбите и бизнеса си, като се възползват от експертизата и персонализираните решения на компания с над 13 години опит и повече от 1000 активни клиенти в онлайн търговията. С мрежа, която покрива цяла Европа онлайн търговците бързо и безпроблемно могат да се развиват на нови пазари и да разширяват бизнеса си.