Стартирането на бизнес е предизвикателство, което изисква както добра бизнес идея, така и добро планиране на средствата. За да започнеш успешно начинание и да поставиш добри основи за развитие на своята идея, е основополагащо да бъдеш достатъчно информиран за всички аспекти на процеса - от дефинирането на идеята до конкретните стъпки по реализирането ѝ. Въпреки че онлайн пространството предразполага и по-консервативните предприемачи да рискуват, стартирането на бизнес от нулата изисква бизнес план.
Ако се чудиш откъде да започнеш, винаги е добре първо да поставиш най-важните въпроси на масата.
Какво трябва да знаеш преди да започнеш бизнес?
Все повече хора напускат дългогодишната си работа, за да намерят онова, което ги прави истински щастливи. В търсене на повече смисъл и удовлетворение, превръщат хобитата си в работа и за някои това се оказва доходоносен и перспективен бизнес, но истината е, че този сценарий не е задължителен. Много от нещата, с които се занимаваме в свободното си време, нямат достатъчно потенциал да се превърнат в устойчиви бизнес идеи. Затова е полезно да преценим внимателно какво обичаме да правим и до каква степен бихме могли да го приложим в бъдещ бизнес план.
За да се ориентираш в изобилието от възможности, на първо място да познаваш собствените си силни страни и да прецениш къде може да ги използваш. Поставянето на важните въпроси навреме би следвало да се разглежда като основа на къща. Без нея строежът нагоре е невъзможен.
Преди началото на твоята бизнес идея, помисли върху следните въпроси:
- Как си представяш работата занапред?
- В офис среда или от вкъщи?
- Какво обичаш да правиш?
- Какви са силните ти страни?
- Какви са интересите и хобитата ти?
- Какъв опит имаш?
- Имаш ли свободни финанси?
- От каква финансова подкрепа се нуждаеш, ако се нуждаеш?
- Търсиш ли партньори?
- Какъв е бизнес моделът, който си представяш? Франчайз или друг?
- Продукт или услуга ще предлагаш?
- Кои са бизнес идеите, които те интересуват и следиш?
- Какъв риск може да поемеш и за какъв период от време?
Преди да мислиш как да започнеш бизнес, проучи кои са популярните бизнес идеи в момента. Не винаги е нужно да предложиш нещо ново, за да се отличиш на пазара. Да подобриш нечия идея също е възможност. Ако целта е достигане до масовия потребител, проучи детайлно поведението на хората спрямо различни продукти и услуги, за да видиш какво се търси най-много и най-малко. Преди да започнеш каквото и да било, събирай информация, за да имаш данни, които накрая да анализираш
За много хора този процес звучи като ясна и прекалено обща стратегия, но в прилагането на тези простички на пръв поглед неписани правила се крие ключът към доброто начало, което не вещае провал. Когато се ориентираш в тенденциите на пазара: какво се търси, какво се предлага, какво се консумира и като продукт, и като услуги, имай предвид следните въпроси.
Къде ще инвестираш и какво те мотивира да го направиш?
Проучи конкурентите и онлайн пазара. Много предприемачи губят ценно време в разработване на продуктите си, а не в опознаване на конкуренцията. За да си добре подготвен, когато кандидатстваш за финансиране, е важно да знаеш какво отличава твоята идея от всички останали. Доброто проучване на пазара в конкретната област може да покаже, че твоят продукт или услуга са често срещани. Макар достъпът до интернет да се счита за даденост от нашето общество, много хора от по-малки и не толкова комуникативни места са ограничени в използването на пълния му потенциал. Това не винаги означава да се откажеш от идеята си, но може да наложи преосмислянето на подхода ти при налагането ѝ.
Първи етап от основното проучване
За да проучиш конкуренцията максимално, ще е полезно, ако се опиташ да получиш информация директно от клиенти и потенциални такива. Може да използваш въпросници и интервюта, които да те ориентират в поведението на потребителите.
Първият етап от всяко проучване на конкуренцията е първично проучване, което включва получаване на данни директно от потенциални клиенти. Може да използваш проучвания и интервюта, за да видиш какво търсят потребителите. Хората, които казват, че биха купили нещо, и хората, които го правят, са много различни, а тези фактори имат значение при събирането на достоверна информация.
Втори етап от основното проучване
След като си събрал достатъчно източници на информация и разполагаш с нужните данни, може да направиш вторично проучване, в което да събереш и анализираш всичко най-важно според целите си.
На този етап може да направиш SWOT анализ – популярна стратегическа техника за разглеждане на силни и слаби страни, възможности и рискове, идентифициращи конкретен продукт, проект или услуга. Използва се в първите етапи от изграждането на бранд, маркетингова кампания или важно решение за предприемане на определени действия.
Ако искаш да задълбочиш процеса по предоставяне на по-качествени продукти и услуги, може да направиш SWOT анализ на своите конкуренти, което ще ти даде представа за по-голямата пазарна картина и как ти можеш да се позиционираш в нея, така че да привлечеш свои клиенти.
Време е за бизнес план
Създаването на бизнес план служи като ориентир по време на целия път, който се очаква да извървиш. Изграждането на план и структура ще ти помогне да привлечеш потенциални инвеститори и подходящите финансови инструменти. Бизнес планът би следвало да разкаже не само твоята идея, а начините, по които си представяш да я предложиш и защитиш. Тук се очаква на фокус да бъде целта на твоя бизнес и неговата добавена стойност. В днешно време конкуренцията в онлайн пространството е голяма, така че за да бъдеш иновативен, се изисква наистина задълбочено познаване на липсите на пазара и възможностите за покриването им:
- Резюме: Това е информацията, която един потенциален инвеститор ще иска да види за твоя бизнес. Тя трябва ясно, точно и неутрално да представи идеята с всички необходими аспекти и факти. Текстът има за цел да опише всичко най-важно за
бизнеса и начините, по които ще бъде наложен. Обикновено след изготвянето на целия бизнес план се финализира резюмето, така че то да обхване всички акценти.
- Описание на компанията: Описанието на компанията трябва да посочи проблемите, които продуктът или услугата разрешава и защо твоята идея има потенциал да се превърне в успешен бизнес. От съществено значение тук е твоят опит в индустрията
и какво влияние би оказал в стартирането и развитието на конкретния бизнес от нулата. Описанието на твоите експертни знания и специфичен опит е нещо, на което да обърнеш внимание. Не забравяй да включиш общи силни страни, конкурентни предимства,
детайлни подробности за услугите, целите ти в дългосрочен и краткосрочен план, както и нуждата от финансиране и план за растеж.
- Анализ на пазара: Анализът на пазара трябва да включва конкретна таргет група, размер на пазара, растеж, стабилност и спад. Необходимо е да обърнеш внимание на демографски характеристики, интересите на потенциалните ти клиенти и какви
са ползите за тях. Акцентирай върху тенденциите в сферата и ключови основни теми.
- Организация и структура: Опиши как си представяш организацията на целия работен процес и какви рискове на управлението допускаш. Посочи кой за какво ще отговаря и как ще се случва работния процес. Тук е важно предварително
да зададеш рамка при разпределението на отговорности и задачи. С еднолична дейност ли ще се занимаваш или ще бъдеш индивидуален предприемач? Кои ще бъдат ключови лидери, кои ще бъдат служителите и какъв е техният опит? При разписване на тези процеси,
вземи под внимание възможностите за непредвидени, рискови ситуации като например натиск от служители за по-високо заплащане.
- Мисия и цели: В тази част от твоя бизнес план посочи кратко, но конкретно и детайлно какви са целите на бизнеса ти. Тези цели трябва да бъдат измерими, насочени към конкретни, реалистични действия в предварително
фиксиран (дори и ориентировъчен) срок.
- Продукти и услуги: Тук може да опишеш продуктите и услугите, които ще предлагаш и с какво те се отличават от други подобни (ако има подобни) на пазара. Сподели конкретна информация за цената на продуктите, къде и кой ги произвежда,
какво изисква продукцията като ресурси и каква е реалната цена за този труд. Подробната информация за всички специфики по възможни предварителни дейности, включително креативни такива, дава истинска представа за сложността на бизнеса и какво изисква
като време и финанси във всеки един етап. Препоръчително да е покажеш как работи нагледно услугата или продукта ти, какъв е моделът на ценообразуване спрямо целевата група и посочените по-горе специфики. Не пропускай да представиш
необходими авторски права, патенти и всички необходими правни удостоверение, ако се налага.
- Предварителна информация: Събери на едно място най-важната информация, която обобщава тенденциите на пазара – положителни и негативни фактори, влияещи на бизнеса или конкретната индустрия.
- Маркетинг план: Маркетинговият план дава яснота за характеристиките на твоя продукт/услуга, обобщава SWOT анализа и анализа на конкурентите. Обобщава също така как комуникираш идеята си, как я продаваш, какъв бюджет ти е необходими
за кои рекламни канали.
- Технологии: Говорейки за онлайн бизнес, е важно да предвидиш технологичните инструменти, които ще използваш за реализиране на услугите си, но не само. Вътрешните системи, които ще използваш за комуникация с твоя екип имат важно място
в организирането на качествен работен процес. Ако в екипа ти има дизайнери и копирайтъри, които трябва да координират общите си работни цели, би било полезно да помислиш за платформа, която подобрява комуникацията, дава възможност за проследяване
на различните етапи от проекта и т.н. От друга страна, ако ще продаваш конкретни артикули в онлайн пространството, трябва да имаш предвид каква платформа за онлайн магазин ще използваш, какви са нейните предимства и каква месечна поддръжка изисква.
- Финансиране: Онлайн бизнес от нулата изисква изключително добро финансово планиране. При разписването на бизнес план е задължително посочването на ориентировъчен бюджет за следващите 5 години, необходим за стартиране, както и бюджет за определен период от времето напред, на база приблизителни разходи по пера и допустими минимум и максимум доходи. В този раздел е хубаво да се посочи конкретните финансови очаквания и сумата, от която се нуждаеш, за да започнеш или развиеш идеята. Тази информация е необходима особено, ако търсиш външно финансиране. Тук може да включиш:
- Източници на финансиране
- Погасителен план
- Прогнозни приходи и разходи
- Прогнозни парични потоци
- Приложения: В приложения може да включиш документи, които допълват информацията за всяка една стъпка. Например:
- Изображения на продукти
- Референции с добри примери в областта
- Договори
- Графики, таблици, диаграми и бележки
- Презентации, маркетингови и рекламни материали
- Копия от договори, споразумения, патенти
- Сертификати от различни организации
- Пазарни проучвания
- Автобиографии
- Финансови документи и прогнози
Това са едни от основните компоненти, които трябва да имаш предвид. Тези съвети за успешен бизнес план биха ти помогнали да организираш процеса по реализиране на твоята идея по-лесно, следвайки една обща структура с логическа последователност. Разпиляването в необятното поле от информация може лесно да обърка неопитните предприемачи още преди да направят първите крачки, а именно те оказват най-важни.
Отвори бизнес сметка в Банка ДСК без такса и изцяло онлайн:
Виж повече