Да виждам всеки ден как трудът на екипа ми допринася за резултатите на банката, ме зарежда с оптимизъм
Представяме ви Георги Йотов, началник на управление „Разработка и тестове на банкови приложения и системи“ в Банка ДСК. Неотдавна Жоро получи престижната награда ИТ мениджър на годината в категория „Мениджмънт“ в конкурса „ИТ Мениджър на годината“ на Клуба на ИТ мениджърите в България. Призът бе присъден заради заслугите му за успешно изпълнения мащабен проект по вливането на Експресбанк и дъщерните ѝ дружества в Банка ДСК, за отличното изпълнение на всички разработки и безпроблемната работа на всички системи на датата на вливане, 4 май 2020 г.
По този повод решихме да си поговорим с него за това какво е да ръководиш ИТ екип в такава голяма институция като Банка ДСК, как мотивира екипа си, важни ли са признанията и други интересни теми.
- Жоро, поздравления за наградата! За всички, които преминахме през процеса на интеграцията и огромния обем работа, който трябваше да бъде свършен, е ясно, че наградата е напълно заслужена. Представи накратко себе си и задачите, с които ти и твоят екип трябваше да се справите.
Най-напред искам да благодаря на целия ИТ екип на Банка ДСК за огромния труд и старание през нелекия процес на интеграцията. Това, което постигнахме, е резултат от общите ни усилия, а не от приноса на отделен човек, било то експерт или мениджър. Успехът е налице и всеки един от нас трябва да бъде наистина горд с резултата.
Част съм от ИТ звеното на Банка ДСК вече повече от 15 години. Преминах през различни позиции и нива на отговорност - от експерт до началник на управление, трупайки значителен опит. И съм изключително благодарен за предоставената възможност за развитие и доверието в мен от страна на ръководството.
Няма да се спирам в детайл на свършената работа, но имахме водеща роля както в миграцията на данните, така и в интеграцията между системите и необходимите софтуерни разработки за безпроблемната работа на новата обединена банка.
- Как успяваше да мотивираш колегите?
Според мен не съществува общ стимул за развитие на потенциала. Всеки човек се мотивира от различни неща – възможност за изява, трупане на знания и опит, приятна и задружна атмосфера, гъвкаво работно време, признание, заплащане. За мен е важно да познавам хората, с които работя, да знам какво ги кара да стават сутрин и да продължават, за да се съобразявам с това. Но според мен основният стимул за нас като екип е да видиш резултата от положения труд - в нашия случай, реален продукт или услуга, предоставени на клиентите на банката, било то в банковите ни офиси или през електронните канали. И най-вече, да получаваме положителна обратна връзка за нашата работа от нашите клиенти – вътрешни (колеги) и външни.
- Какво разбра за себе си и за хората от екипа си по време на интеграцията?
Разбрахме, че няма невъзможни неща. Достатъчно е да имаме обща и значима цел - цел, в която всички вярваме. Оттам насетне е само въпрос на много труд, постоянство и мотивация.
- Кое според теб е вашето най-голямо постижение, за което искаш всички да разберат?
Това, че се изградихме като стабилен и надежден екип, в който всеки един се доказва в ежедневието не само като професионалист, но и като незаменим човек и приятел. Важно е да се знае, че на нас може да се разчита както в рутинното ежедневие, така и в натоварени и критични моменти.
- Признанието важно ли е за теб?
Да, признанието за положения труд и добрия резултат от него са основният ми мотиватор да продължавам напред.
- Какви са новите проекти, които ви предстоят?
Предстоят ни изключително динамични времена: въвеждане на нови технологични стандарти и среди; промяна в начина на работа не само на колегите в IT, но и между различните звена в банката; реализиране на редица общи за нашата банкова група ОТП проекти и, разбира се, ключови инициативи от страна на колегите в бизнес звената.
- Наясно сме колко са динамични нещата в ИТ сектора и какъв ресурс е необходим, за да се случват технологичните нововъведения „като с магическа пръчка“ в една институция като Банка ДСК. Какво ти дава сили да правиш това, което правиш?
Намирам сили в подкрепата на колегите, признанието на ръководството и удовлетвореността на клиентите. Това, да виждам всеки ден как трудът на екипа ми допринася за резултатите на банката, ме зарежда с оптимизъм и ме мотивира да се справям с трудностите, които неизбежно присъстват в работното ни ежедневие.
- Кои са силните ти страни?
Мисля, че много лесно се сработвам с хората и успявам да намеря общ език не само с екипа, за който отговарям, но и с колегите от останалите звена в банката и доставчиците на услуги, с които работим. Не се страхувам от предизвикателствата, не се страхувам и от евентуален неуспех с някое ново начинание. Все пак, опит се трупа най-вече анализирайки провалите, а не празнувайки победите.
- Какво ти носи работата в Банка ДСК?
Освен осигуряване на съответния жизнен стандарт за семейството ми, работата в банката ми носи голямо удовлетворение и признание. Винаги е удоволствие да работиш това, за което си мечтал и към което си се стремял през целия си живот. Носи и възможност за професионална реализация и самочувствие да работиш за най-голямата банка в страната. Средата в екипа е изключително приятелска и неформална.
- Кои са нещата извън работата, които те зареждат и ти носят радост?
Старая се да намирам време да спортувам ежедневно. Така едновременно намалявам стреса от забързаното ежедневие и мога да се поддържам във форма. Карам маунтин байк, бягам (основно 10.5 км), карам ски, ходя в планината.
- Имаш ли талант, за който хората не знаят и би искал да споделиш?
Нямам, но нещо, което бих искал да споделя, е това, че обичам да бягам. От няколко години насам съпругата ми ме запали и обикновено бягам за удоволствие два или три пъти в седмицата. Постепенно започнах да участвам и в различни събития – Софийския маратон (10.5 км), trail series (планинско бягане на дистанции 5 или 10 км), 5 km run (организират се всяка събота едновременно в няколко града) в Южния парк и др. Нямам призови места, но винаги съм в първата половина в общото класиране и в първите 30% във възрастовата ми група.
- Как виждаш Банка ДСК след 10 години, най-вече в контекста на изключително ускорения технологичен напредък?
Десет години са много дълъг период, особено в тези динамични времена, в които живеем. Вярвам, че от технологична гледна точка се движим в правилната посока и с екипа, с който работим, Банка ДСК ще продължи да бъде технологичен и пазарен лидер и предпочитаната финансова организация в България.