новини
Интервюта

Иновация от Банка ДСК: дигитално откриване на набирателна сметка за бизнес клиенти


Камен Кирилов - управляващ директор „Малки и средни предприятия“ в Банка ДСК пред Капитал.

Камен Кирилов е с дългогодишна кариера в банковата система и в Банка ДСК. Той преминава последователно през позициите директор „Проектно финансиране“ и директор „Продукти и бизнес развитие - Корпоративно банкиране“. От 2021 г. отговаря за сегмент „Малък бизнес“ към направление „Банкиране на дребно“. Притежава диплома MBA от INSEAD след следване във Франция и Сингапур.

 

Каква част от услугите за бизнеса на Банка ДСК в момента са достъпни онлайн? 

Много от нашите услуги са достъпни онлайн, а и броят непрекъснато расте и собствениците на бизнес в България все по-рядко имат поводи да посещават банков офис. Няколко неща мога да изброя. Първото от тях несъмнено е онлайн онбордингът, който дава възможност собственик на бизнес да стане клиент на нашата банка за по-малко от 20 минути, без да се налага да ходи до банков офис и даже без да се налага да има инсталиран предварително електронен подпис. Преди две години пуснахме тази услуга. Тя става все по-популярна и забелязваме, че и други банки я въведоха след нас. Ние твърдим, че нашият продукт е най-добър като автоматизация, бързина и цялостно клиентско изживяване.

Предлагаме и други услуги, които са достъпни дигитално за нашите клиенти. През онлайн банкирането потребителят може да смени данните за контакт, да обновява декларации, които са необходими по регулаторни причини, да открива нови банкови сметки, да поръчва нови дебитни карти.

Преди две години стартирахме и дигиталното кредитиране за сегмент „Малък бизнес“, може да се каже, в лимитирана серия, а много скоро предстои разширяване. Ако направим сравнение с потребителските кредити - те отдавна се предлагат онлайн и вече повечето хора знаят, че тази услуга съществува. Така че в този сегмент пазарът е узрял, потребителите познават услугата и я търсят. Това, което ние правим с дигиталното кредитиране за „Малък бизнес“, е, че вървим пред пазара и показваме на нашите клиенти възможност, която не са си представяли, че има. Клиент, който е минал през процеса на дигитално кредитиране, си казва: „Уау, това не знаех, че може да стане!“

Не на последно място - ние сме единствената банка в България, която в момента има специализирано мобилно приложение за бизнес клиенти. Екипът, който го разработва, е много фокусиран върху нуждите на трите ключови позиции в едно предприятие - собственика, управителя и счетоводителя. В резултат на това и функционалностите, и дизайнът на това приложение са напълно персонализирани конкретно за нуждите на бизнес клиента.

 

Какво друго предстои в електронните услуги за бизнеса? 

В момента, ако сте предприемач или бъдещ предприемач в България, за да откриете нова фирма, трябва да посетите множество институции. В зависимост от това какъв е бизнесът, освен Агенцията по вписванията, може да ви се наложи да посетите нотариус, НАП, НОИ, общината. И разбира се, трябва да се отбиете и до банка за откриване на набирателна сметка. Това, което аз лично намирам за много странно към момента, е, че почти всяка от услугите за започване на бизнес в тези институции вече е достъпна онлайн. Но пък откриването на набирателна сметка не е. И това е, което предстои при нас.

 

Каква е причината да не се предлага досега откриването на набирателна сметка по електронен път?

Откриването на набирателна сметка по-скоро не е масова услуга, но причината, поради която ние се насочихме към нейното дигитализиране, е, че в центъра на нашата дейност поставяме малкия бизнес и предприемачите в България. Говорим с тях, опитваме се да разберем нуждите им и така установихме, че е необичайно редица държавни институции да имат дигитална версия на услугите си за стартиращи фирми, а пък банките от своя страна да нямат. Виждаме тук потенциал да отговорим на една нужда на пазара, която може би е била неосъзната, като в същото време затвърждаваме нашия фокус конкретно към малките и стартиращите предприятия.

 

Какъв е делът на вашите клиенти, които ползват онбординга?

Дигиталният процес се ползва от много голяма част от клиентите, процентът расте и към днешна дата смело можем да кажем, че над половината бизнеси, които стават клиенти на Банка ДСК, минават през онлайн онбординг. Причината за това е една функционалност към услугата, която пуснахме на пазара миналата година. Създадохме версия на процеса, която е специално предназначена за банковите офиси. Ако сте собственик на фирма и искате да откриете бизнес сметка при нас, наш служител на място ще ви предложи така наречения асистиран дигитален процес. Той ще може да ви помогне, ако имате нужда от консултация или разяснения. Използваме активно тази концепция и за някои от другите услуги и смятаме, че това е начинът клиентите да свикнат с новите дигитални предложения на банката. А и те често казват, че имат нужда от контакт с човек в случай на възникнали въпроси. Това, което ние им даваме, е увереността, че има към кого да се обърнат.

 

Какъв е профилът на клиентите ви, които ползват дигиталните услуги?

Споменатите по-горе продукти са най-вече насочени към малкия бизнес в сферата на търговията и услугите, определян като гръбнака на икономиката. Причината да се фокусираме върху тях, когато става дума за дигитализация, е, че при тях обичайно има един човек, който управлява бизнеса и взема решенията и този човек е много зает. Големите фирми имат множество служители и финансови отдели, които се занимават с банковите документи и за тях това не е проблем, но малкият бизнес няма този лукс. Точно за този сегмент опростяването и автоматизацията са най-ценни, разбира се, без да се губи възможността за консултация с човек.

 

В каква степен се ползва онлайн кредитирането? Какъв е делът на фирмите, които избират този метод вместо традиционния подход - с посещение на офис в банка?

Дигиталните бизнес кредити все още прохождат на българския пазар и ние сме единствената банка, която ги предлага. Стартирахме пилотно преди две години и вече имаме стотици клиенти с дигитален кредит от Банка ДСК. През следващите месеци ще дадем възможност на повече наши бизнес клиенти да вземат финансиране онлайн. Става дума за сравнително малки по размер кредити без обезпечение, които и сега предлагаме на нашите клиенти. Този вид кредити са много удобни за дигитализация, понеже подлежат на автоматизиране и не си струва клиентът да минава през сложния процес на традиционното бизнес кредитиране. 

Мисля, че на българския пазар има нужда от тази услуга, но също така тази нужда е все още неосъзната до голяма степен. Повечето собственици на фирми не си представят, че толкова много стъпки в процеса могат да бъдат спестени. И когато им покажеш, че е възможно и че всъщност е лесно и не губиш нищо от контакта с обслужващия служител, тогава идва „wow ефектът“.

 

В банката може дистанционно да се предоговарят планове за ежедневно банкиране. Това какви възможности дава? 

Това също е нещо ново, което предстои следващия месец. В момента малките компании, които са наши клиенти, могат да избират от няколко плана за ежедневно банкиране в зависимост от оборота на фирмата и естеството на бизнеса. Плановете включват разплащателна сметка с онлайн банкиране, дебитна карта и определен брой операции. Доскоро обаче единственият начин за бизнес клиентите да сменят своя план за банкиране бе след посещение на банков офис. По-рано тази година въведохме процес, който позволява това да стане през контактен център на банката. От следващия месец вече ще може да става и по електронен път през онлайн банкирането. Отново спестяваме време и ресурси на потребителите, спестяваме много хартия и се съобразяваме с нуждите на бизнеса.

Още интервюта

Свържете се с екип „PR и комуникации”

chatbot icon