Виолина Маринова: Пак ще сме първи в България
Труд: Г-жо Маринова, в Германия съществува Банка на жените, обслужваща само нежния пол. Нейната създателка се вдъхновила от принципа, че когато става въпрос за пари, мъжете обичат да играят с тях, а жените са по-предпазливи. Вярно ли е това?
В.М.: Твърдението е крайно. В дългите ми години на работа в ДСК е имало периоди, когато над 90% от служителите са били дами.Не е лесно да се управляват такива екипи. Жената е не само добър професионалист, но е преди всичко майка и съпруга, има повече ангажименти. А доколко сме по-спестовни - е строго индивидуално. Жените са по-подредени и последователни в работата си, докато мъжете са по-одухотворени и могат да изпуснат някой детайл. За мен съчетанието между двата пола е печелившата комбинация.
Труд: Това ли налагате като кадрова политика в банката?
В.М.: Без да го налагам, смятам, че при смесени колективи се постигат по-добри резултати.
Труд: Има ли мегдан в България за банка, насочена само към нежния пол? В момента е модно профилирането на трезорите в световен мащаб?
В.М.: Да, но за различни сегменти и клиенти - банкиране на дребно или корпоративно банкиране, продукти за заможни клиенти или за хора с по-малки финанси. Банките трябва да предлагат цялата палитра от продукти и клиентът да избере къде да отиде. Не можем да кажем: „Няма да ви обслужваме, защото сте от другия пол." За нас всеки клиент е важен.
Труд: Предстои сливане на три български банки в един мегатрезор. Готови ли сте с план за противодействие?
В.М.: Четох, че след обединението новата институция щяла да има 1 милион клиенти и с това да е най-голямата в България. Ние в момента имаме над 3,5 милиона клиенти. Банка ДСК и тогава ще бъде банката с най-голяма клонова мрежа и ще продължим да бъдем лидер в банкирането на дребно. Ще се постарая да бъдем още по-добри.
Труд: Признавате, че сливането ще ожесточи и без това конкурентния пазар?
В.М.: Конкуренцията в България вече не се свежда единствено до ценовите равнища - кой ще предложи по-евтин продукт. Не това е основно. Ние се стараем да предложим цялостен продукт, при който всички условия са ясни, не само лихвата. Освен това навлизаме в интернет банкирането. Вече стартирахме продукта „ДСК Директ", чрез който клиентите ни могат да получат онлайн информация за сметките си, да извършат прехвърляне от една сметка в друга, да заявят плащане на комунални услуги по банков път. Освен това можем да изпратим SMS c размера на сметката за ток или вода. И ако клиентът потвърди, тогава да платим. Скоро ще предложим и онлайн разплащания към търговци.
Труд: Как се справяте с мерките на БНБ за намаляване на кредитирането?
В.М.: Неотдавна БНБ отчете спад на ръста на кредитите. Съобразяваме се с мерките.
Труд: От 1 април влиза в сила нова рестрикция, която ще оскъпи жилищния кредит, ако с него се финансират над 50% от стойността на имота.Това плаши хората - те мислят, че ще отпускате заем само за половината от цената на жилището. Така ли е?
В.М.: Не, ще кредитираме и над 50 процента от стойността на имота, но ще се съобразяваме с капиталовата адекватност на банката.
Труд: За потребителските кредити БНБ препоръча след плащане на вноската в клиента да остават чисти 100 лв. Досега бяхте либерални в това отношение - ще ви затрудни ли тази препоръка?
В.М.: Ще се съобразим, без да засегнем сериозно клиентите. Досега в ДСК се приемаха 60 лв. социален минимум на член от семейство. Получихме писмото с предписанията на БНБ. Препоръката е остатъчният доход да бъде 100 лв., но като се калкулират всички доходи, вкл. и от хонорари, наеми и т.н.
Труд: Има ли нарастване на лошите кредити при вас и случва ли се ипотекирани жилища да стават собственост на банката?
В.М.: Има леко влошаване на проблемните кредити, но не до притеснителни нива. През последните години са минимални случаите, когато сме искали възлагане на продажба на недвижим имот. Българинът е привързан към имота си и предпочита да си уреди отношенията с банката.
Труд: И все пак, когато се стигне до възбрана, за какъв тил кредити става въпрос?
В.М.: Различно е. Може да бъде корпоративен клиент, който е ипотекирал имот. за да финансира бизнес. По-рядко се случва при кредит за покупка на нов дом. Тогава хората си правят сметката и погасяват редовно вноските. Учудена съм, когато ми се обаждат хора с въпроса: „Не продавате ли апартаменти?" Хората си обслужват кредитите, макар и да закъснеят с 1-2 вноски.
Труд: Каква е общата сума на отпуснатите кредити от Банка ДСК за 2005 г.?
В.М.: Около 800 млн.лв. е увеличението на кредитите за годината. От тях над 80 процента са потребителски и жилищни.
Труд: Има ли промяна във вида на основните валути, в които се правят депозити? Хората
влияят ли се от спекулациите за това как доларът ту щял да се покачва, ту да пада?
В.М.: Не се забелязват драстични изменения от предходните периоди.
Труд: Коя е водещата валута за депозити?
В.М.: По обем на привлечените средства на първо място са левовите сметки, после в евро, и след това в долари.
Труд: Увеличават ли се хората, които предпочитат пъстър портфейл от 2-3 валути, за да намалят риска от загуба при промяна на курса?
В.М.: Да, хората предпочитат да разпределят парите си в различни валути и даже в различни инструменти, не само във влогове.
Труд: В общественото пространство периодично се появяват мнения за отвързване на лева от фиксирания курс към еврото. Какво е вашето мнение по въпроса?
В.М.: Още не е уточнено кога ще преминем към единната европейска валута. Знаем плановете, но първо трябва да покрием критериите, а те не са никак лесни. В този преходен период не трябва да се отвързваме от еврото.
Труд: Реалистична ли е амбицията да въведем еврото през 2009 г., при положение че дори силна икономика като Естония се затруднява в момента да изпълни необходимите критерии?
В.М.: Българите поначало сме амбициозни хора. Хубаво е желанието, друг е въпросът дали ще го реализираме. Ако ме питате дали вярвам, че ще се случи през 2009 г, зависи от много неща - икономическата среда, политическата ситуация и т.н. Трудно ми е да прогнозирам какво ще се случи. Но да приемем, че като стратегия ще гоним 2009 година.
Труд: Неотдавна подписахте договор с „Български пощи" ЕАД. Какви услуги ще предлагате там?
В.М.: С пощите имаме договор от години. Преди време имахме над 1500 представителства, но доста от тях закрихме, понеже не бяха ефективни - нямаше интерес към тях.
Труд: Защо тогава сключвате нов договор?
В.М.: Идеята е да се разшири гамата от услуги. Да се предлагат не само внасяне и теглене на пари, а клиентите на пощите да подават документи за кредити например. Това означава, че служителят трябва да е отлично подготвен от банката. Хубаво за нас е, че ще ползваме още един канал на дистрибуция. Сега стремежът е услугите да се предлагат на много места -в банковия клон, по интернет, чрез банкомат или POS терминал, в пощата. Желанието ни е да създадем по-добри условия за обслужване на клиентите.
Труд: Унгарските собственици на Банка ДСК бяха тук преди дни. Имаше ли специален повод?
В.М.: В началото на всяка година се отчитат резултатите за предходната година. Банка ДСК има много добри резултати за 2005 г., над 50% ръст на активите и на печалбата. Ние сме най-голямата дъщерна компания в семейството на ОТП - като обем и ръст. Не зная какви са били очакванията в ОТП, когато са купували банката, но ако не са били свръхголеми, то те сега са доволни от резултатите в България.
Интервюто взе: Христо НИКОЛОВ