новини
Интервюта

Ваня Манова от Mastercard и Тамаш Хак-Ковач от Банка ДСК пред Капитал: Планетата oчаква радикални иновации за устойчиво развитие


Mastercard и Банка ДСК имат за приоритет опазването на околната среда

Подкрепата на природата и околната среда се превръща в една от най-важните теми след пандемията, която засяга всички хора, общности, държави и индустрии. Скоро всяка компания ще трябва да се адаптира на всяко ниво към по-устойчив бизнес и намаляване на вредните емисии. Мениджърът на Mastercard за България, Северна Македония, Албания и Косово Ваня Манова и Тамаш Хак-Ковач - председател на управителния съвет и главен изпълнителен директор на Банка ДСК, представят визията на компаниите в тази сфера.

Ново проучване на Mastercard показва увеличена загриженост на потребителите към околната среда в резултат на COVID-19. Над две пети от европейците, участвали в проучването (48%), смятат намаляването на своите лични емисии за по-важно сега, отколкото преди пандемията. Може ли да споделите вашия личен ангажимент, за да подобрите околната среда и за справянето с проблемите със замърсяването?

В.М.: Твърдо вярвам, че всички хора са важни и всяка малка стъпка има ефект върху околната среда. Затова трябва да започнем лично от себе си и да дадем пример. Това правят и лидерите. Аз правя някои семпли неща. Например никога не използвам сламки и то от години. Не използвам и найлонови торби. Опитвам се да намаля и използването на пластмаса възможно най-много. Така прави и моето семейство. Колата ми прилича на място за разделно събиране на отпадъци. Пред моя блок няма кошчета за разделно събиране и затова имам отделни торби в колата си за тези отпадъци, които изхвърлям, когато намеря подходящите контейнери.

Като компания правим семпли, но внимателно подбрани стъпки за устойчивост и грижа за околната среда. Мобилните плащания и мобилните портфейли са такъв пример. В един момент те ще заменят пластмасовите карти.

Защо смятате, че пандемията е катализатор за експоненциалния ръст на загрижеността за околната среда?

В.М.: Не мисля, че това беше катализирано от пандемията. По-скоро по време на пандемията хората осъзнаха своята отговорност за себе си и тези около тях. Грижата за околната среда е част от тази отговорност.

Наистина смятам, че личната отговорност и инициатива е много важна. Винаги се чудя например защо дават дори две сламки за един коктейл в баровете. "Това е само една сламка... си казаха 8 милиарда души" - най-важното е да мислим вече през този филтър.

Т.К.: Използвам математически подход към всичко. От гледна точка на климатичните промени например жителите на Европейския съюз генерират средно по 16 тона емисии на човек. Затова всеки трябва да се замисли какво може да промени. Например да рециклира повече, да не използва сушилнята толкова често или да използва електрически автомобил. Всяка такава стъпка се натрупва с останалите и води до промяна.

Има три основни фактора, които биха довели до положителен ефект върху околната среда. Единият от тях не е много популярен - да си вегетарианец. Това обаче има голямо отражение. Но дори и да не искаш да си вегетарианец, можеш да си определиш поне един ден в седмицата, в който да не ядеш месо. Ако всеки човек си определи такъв ден, това ще се натрупа и ще даде сериозно благоприятно отражение върху околната среда. Много е лесно да натрупаме ефект и е важно всички да участват.

Вторият е по-малко пътувания, особено със самолет. Третият е да не се използва автомобил с традиционен двигател, за кратки разстояния например, а да се използва електромобил или велосипед. Последните две неща са и в сферата на корпоративните действия. Компаниите могат да намалят емисиите си, като ограничат бизнес пътуванията и обновят автопарка си с хибридни автомобили например.

Защо мислите, че иновациите за устойчивост са следващата голяма тема за бизнеса, правителствата и образованието?

Т.К.: Има доста голям натиск върху бизнеса от страна на хората по отношение на прилагането на устойчиви практики. Дори и да не харесваш идеята, трябва да се съобразиш. В случая на банките има натиск както от клиентите, така и от регулаторите. Европейската централна банка работи по въвеждането на мерки за устойчивост в регулаторната рамка. Ако си в сферата на банкирането, има две неща, които трябва спазваш - да имаш капитал и да слушаш регулаторите.

В.М.: Ние вярваме, че иновациите в сферата на устойчивостта са следващата голяма тенденция, защото това са очакванията на клиентите. Както Тамаш казва, ние сме бизнес, който е насочен към клиентите, и всичко, което правим, е в името на удобството и по-доброто обслужване на клиентите. В Mastercard нашата изцяло нова инфраструктура за дигитална идентичност - eID - се бори за дигитално присъствие в света, което намалява съществено ползването на хартия, а същевременно прави живота на потребителя по-лесен.

Още преди кризата много компании използваха технологиите, за да отнемат тежестта на безсмислените задачи от клиентите и да им позволят да се съсредоточат върху важните неща. Кое е нещото, с което се гордеете, че вашата компания предлага в тази сфера на модерните хора?

Т.К.: Мисля, че с Mastercard имаме общи цели и услуги за по-доброто обслужване на клиентите. Дигитализацията на банковите услуги е един от най-добрите примери. Така банкирането става удоволствие за клиента. Никой не казва "да идем в банката вместо на кино". Дигиталните процеси намаляват подобни задачи като ходенето до банков офис и дават повече време на хората.

Моят любим пример са директните плащания между клиентите. Те отнемат няколко секунди през мобилно приложение. Представете си, че вместо да прехвърлите пари в рамките на няколко секунди, трябва да отидете в банката или до банкомат, да изтеглите парите и да ги пренесете и предадете. Това е голям логистичен процес, който влияе и на околната среда. Чрез електронните плащания всички тези безсмислени задачи се премахват.

В.М.: Mastercard изгражда технологиите си така, че да спестят време на хората и да им дадат възможност да имат повече положителни преживявания. Най-голямото ни постижение, което вече доказва своя смисъл, са безконтактните и мобилните плащания. По време на пандемията безконтактните плащания се превърнаха в предпочитан начин за разплащане за много хора. Искрено вярвам, че тази технология спаси много животи.

Започнахте обща инициатива за дигитално картографиране на дърветата на България "ЕдноДърво". Може ли да ни кажете повече за нея?

В.М.: Mastercard създаде "зелена мрежа" от различни каузи и иновации за подкрепа на природата, която е отворена за всички партньори. Колкото повече сме, толкова по-голям резултат можем да постигнем по различни наболели проблеми. С Банка ДСК подкрепихме създаване на дигиталната платформа ednodarvo.io, която поставя фокус върху градските дървета, като пълноправни и живи "граждани" на София. Всеки може да се включи в картирането на градските дървета през своя мобилен телефон или таблет. Отбелязването на дървета върху картата на София ще става през платформата с интуитивно въвеждане информация и снимки за дърветата около себе си на картата, дори когато са на разходка или се прибират от работа.

Разчитаме и на големия екип на Банка ДСК, както и на младите ни картодържатели да се включат в доброволческите акции по картирането.

Колко оптимистични сте за бъдещето на планетата? Какво захранва вашия оптимизъм и мотивация? Как дигитализацията е свързана с това?

Т.К.: Ако гледаме данните и тенденциите, сега не е много лесно да си оптимист. Една от последиците от пандемията е, че това е повратна точка и хората, особено политиците, започват да осъзнават, че климатичните промени имат сериозно влияние, което не винаги се вижда веднага. Има ясни научни връзки, че климатичните промени могат да улеснят развитието на бъдещи пандемии.

Тук се връщаме към активизма или натиска от клиентите върху бизнеса. Той е същият и върху политиците от страна на избирателите. Много е трудно да се постигнат резултати в битката с климатичните промени без общи действия.

Това е една от добрите страни на пандемията. Тя помогна на повече хора да осъзнаят този факт. Друга полза е ускореното навлизане на дигиталните услуги, особено в нашия бранш.

В.М.: По принцип аз съм винаги оптимист. И по тази тема съм оптимист. Виждам усилията и страстта на хората, когато обсъждаме действия за устойчивост или организираме кампании в тази посока. Напълно съм съгласна с Тамаш, че участието на правителствата и регулаторите е много важно.

По време на дискусиите ни с партньори никога не сме срещали негативни реакции спрямо действия и инициативи за устойчивост. Всички вярват, че трябва да се погрижим за бъдещето на нашата планета, защото това е и бъдещето на нашите деца.

Кое е нещото, което обичате да правите и ще ви липсва, но бихте жертвали в името на природата и на устойчивото бъдеще?

Т.К.: Споменах по-рано, че трябва да се пътува по-малко, но ще кажа и нещо друго. То е донякъде на шега, но е и сериозно. Няма да купувам Bitcoin. В момента това е нещо, което носи голямо удоволствие, но е и с много лошо отражение върху планетата.

В.М.: На мен бизнес пътуванията няма да ми липсват. Смятам, че това е една от положителните страни на пандемията, че осъзнахме, че можем да вършим много работа без чести пътувания.

Нещо, което наистина ще ми липсва, но мога да жертвам в името на планетата, е шофирането без посока, просто да слушам музика и да се наслаждавам на гледката. Много обичам да правя това от време на време. Както Тамаш каза, не е нужно да се отказваме напълно от месото, но можем да го намалим. И аз намалявам шофирането за удоволствие и го заменям с разходки и велосипед.

 

 

Още интервюта

Свържете се с екип „PR и комуникации”

chatbot icon