новини
Интервюта
Соня Живкова Банка ДСК

Соня Живкова от SOS Детски селища България: „Избери работата, която обичаш, и тогава няма да бъдеш принуден да работиш и един ден през живота си“


По повод 10-тата годишнина на партньорството между Банка ДСК и SOS Детски селища България, представяме един от основните двигатели на взаимното ни сътрудничество - Соня Живкова, директор Фондонабиране Корпоративни партньорства в SOS Детски селища България:

- Соня, откога работиш за SOS Детски селища България и  кое те накара да се присъединиш към сдружението?

Оказва се, че 2021 е година, в която отбелязвам поредица юбилеи. Наред с 10-годишнината от началото на партньорството ни с Банка ДСК, юбилей, който аз приемам твърде лично, юбилейно е и  началото на ангажимента ми към SOS Детски селища България. На 15 март т.г. се навършиха 30 години от посвещаването ми на SOS каузата. В този смисъл CV-то ми е изключително кратко – SOS Детски селища България е моето първо и единствено работно място. С нескрита гордост се представям като първият служител на Сдружението в България. Обожавам работата си – с тръпката, с която поемам всяка нова задача, с всекидневните предизвикателства, с които се сблъсквам, с удовлетворението, което носи всяка малка „победа“ – спечелени приятели и осигурена подкрепа за децата, за които се грижим.

В годините преди демокрацията бях свидетел на отглеждането на деца и младежи в т.нар. „домове за сираци“ – социални институции, лишени от здравословна семейна атмосфера, от домашен уют, от любов и грижовно отношение. Всяко дете има правото да расте в семейство, да има дом, подкрепа, сигурност, да е заобиколено с обич. И ако не го открива в биологичното си семейство, може да го намери в SOS Детски селища.

- В какво се състои твоята работа?

На годишна база SOS Детски селища България се грижи за над 800 деца и младежи без родителска подкрепа или в риск да я загубят.  Дейността ни се финансира от държавни субсидии, грантове и дарения от корпоративни партньори и частни лица. Аз работя в сферата на Корпоративното фондонабиране. Ръководя малък екип, който има амбициозни цели. През 2021 година  приходите, които трябва да договорим от корпоративни партньорства, възлизат на 1 750 000 лева. Имаме дългогодишни утвърдени партньори от различни бизнес сектори, най-значимото от които е партньорството ни с Банка ДСК. За да можем ефективно да помагаме на деца в риск, имаме нужда и от нови приятели и поддръжници. Търсим ги сред компаниите, чиято ценностна система се гради на семейството, грижата, сигурността, уважението.

- Кое е най-трудното в работата ти?

Работата на сътрудниците, които работят в отдел Фондонабиране Корпоративни партньорства, в много голяма степен се доближава до спецификата на „Маркетинг и продажби“. Независимо, че имам дълъг опит във воденето на преговори с корпоративни партньори, най-трудно за мен продължава да е приемането на отказ за подкрепа. Защото, за разлика от бизнеса, това не означава единствено нереализирана сделка и пропуснати приходи. Тук всичко опира до човешки съдби, детски съдби. Не можеш да си позволиш просто да се разстроиш от неуспеха. И колкото и да е парадоксално, трудно приеманите от мен откази в крайна сметка ми действат мотивиращо – на всяка цена да намеря нужното финансиране. За децата!

- А най-хубавото?

Преди време прочетох и харесах сентенция на Конфуций, която гласи: „Избери работата, която обичаш, и тогава няма да бъдеш принуден да работиш и един ден през живота си“.  Убедена съм, че съм открила тази работа. Защото „SOS Детски селища“ не е просто кауза. Това е привилегията да можеш да помагаш, да връщаш вярата, да виждаш резултатите от труда си в усмивките на деца и младежи, превръщащи се в успешни млади професионалисти и грижовни родители.

- Ставаме ли по-добри, по-отворени към другите хора и по-склонни да оказваме подкрепа на нуждаещите се или напротив? Какви са твоите наблюдения?

Занимавам се с фондонабиране от 30 години и категорично мога да твърдя, че обществото ни претърпя положително развитие по отношение на дарителската дейност. Хората постепенно „излязоха от черупките си“, надхвърляйки желанието си да мислят и действат единствено в собствен интерес. Новата генерация е определено социално ориентирана и дава активната си подкрепа в полза на нуждаещите се. Що се отнася до фирмите, през първите години на дейността ми в областта на набирането на средства, компаниите  избягваха да се ангажират в подкрепа на социални каузи, смятайки, че това е задължение на държавата.  Впоследствие корпоративната социална отговорност плахо си проправи път, най-вече чрез офисите на мултинационални фирми, представени в България. Днес я възприемаме като неделима част от бизнеса на всяка една компания, чиято цел е да подкрепя и допринася за развитието на гражданското общество.

- Кое ти дава сили да не се отказваш в ситуации като настоящата, когато и хората, и фирмите масово са в затруднено положение?

Ще се върна година назад, в началото на КОВИД-пандемията. В първите дни всички бяха объркани и притеснени, страхът от неизвестното принуди част от нашите корпоративни партньори да оттеглят подкрепата си, с обещанието да я възобновят при първа възможност. И това се случи! Дори и в някои случаи с по-малки дарителски суми, нашите приятели останаха до нас и през трудната 2020 година. И невероятно, но факт – успяхме да привлечем и нови корпоративни партньори, които вярват в SOS каузата и са убедени, че помагайки на деца, инвестират в бъдещето на страната си. КОВИД-пандемията извади на повърхността една много ценна черта на българина – съпричастността. И увереността, че заедно ще успеем.

От името на SOS Детски селища България благодаря от все сърце на всички вас – екипа на Банка ДСК, за доверието, подкрепата и приятелството – 10 ГОДИНИ ЗАЕДНО! Бъдете здрави и успешни!

Още интервюта

Свържете се с екип „PR и комуникации”

chatbot icon