новини
Интервюта
Александър Тотев портфолио мениджър глобални пазари

Доверително управление на индивидуален портфейл. Какво е важно да знаем?


Интервю с Александър Тотев, портфолио мениджър, управление „Глобални пазари“

Какво представлява услугата доверително управление на индивидуален портфейл, която Банка ДСК предлага от миналата година?

Това е услуга, която дава възможност на клиентите ни да се възползват от нашия опит и познания за ефективно структуриране и активно управление на дългосрочните им спестявания, чрез оптимално диверсифициран инвестиционен портфейл от финансови инструменти, при контролиран и съобразен пазарен риск.

За всеки един портфейл се прилага цялостна инвестиционна стратегия, която изработваме след детайлна оценка на специфични финансови цели, времеви хоризонт на инвестицията и рисков профил на клиента – толерантност/апетит и способност за поемане риск от колебания в размера на портфейла, продиктувани от пазарните движения на включените в него ценни книжа.

За кого е подходяща тази услуга?

Тази услуга е подходяща за индивидуални и корпоративни клиенти, които нямат необходимия опит, възможности или време да анализират и следят задълбочено тенденциите и динамиките на капиталовите и дълговите пазари.

Доверителното управление на индивидуален портфейл е решение както за консервативните инвеститори, които целят съхранение на стойност, така и за по-рисково настроените, които желаят реализиране на значима капиталова печалба.

С наличието на инвестиционна сметка се изгражда добро дългосрочно финансово планиране за покупка на желан имот, подсигуряване на доходи след активна възраст, запазване или увеличаване на покупателна способност. Също, клиентът запазва бързия достъп до инвестираните средства при необходимост, като се реализира частична или цялостна продажба на позиции по текущи пазарни цени, поради високата степен на ликвидност на включените в портфейлите финансови инструменти. Не са приложени никакви ограничения или наличие на такси при тегления или допълнителни вноски.

Каква е основната цел при управлението на клиентските средства?

Основната ни цел е постигане оптимална възвращаемост на клиентските портфейли под управление за времевия хоризонт на инвестициите, в рамките на допустимите нива на пазарен риск. Освен предоставянето на положителна нетна доходност, ние имаме за цел да се представим и по-добре от пазара като цяло, измервайки се периодично с приложен за всеки портфейл целеви показател – бенчмарк, което представлява допълнителната добавена стойност от наша страна.

Ние следим и проучваме постоянно широк набор от политически, макроикономически, фундаментални, количествени и технически индикации, които биха предизвикали промени в пазарната среда, вземайки стратегически или тактически инвестиционни решения за по-добро представяне или осигуряване на защита от потенциални загуби.

На база наши инвестиционни анализи и пазарни прогнози, при наличието на подходящи възможности с текущ по-висок потенциал за растеж и доходност, портфейлът се преструктурира, като се вземат предвид транзакционните разходи, с цел най-добро цялостно представяне.

Нашите колеги от отдел „Пазарен риск“ осигуряват допълнителна степен на защита като редовно следят за спазване на приетите концентрационни лимити и поетите пазарни рискове, извършват стрес-тестове и анализи на чувствителността и ефектите при неблагоприятни пазарни сценарии.

Каква информация получава клиента относно средствата си под доверително управление и какво му струва да се възползва от всичко споменато?

На клиентите се изпращат подробни месечни и годишни отчети с детайлна информация за извършените транзакции, получените плащания по притежаваните ценни книжа, текущата структура на портфейла, отворените позиции с преоценъчен резултат, реализирания финансов резултат, представянето на портфейла спрямо приложения целеви пазарен показател и разходите за периода.

Цената на услугата за клиента е напълно изчистена и ограничена до такса за управление и такса за постигнати резултати от реализирания положителен доход над промяната на заложения целеви показател (бенчмарк). Банката се придържа към най-високите етични принципи и не прилага премия или комисионна върху транзакционните разходи и таксите по съхранение на закупените финансови инструменти, с цел избягване на двойно таксуване. Закупените безналични ценни книжа за клиентските портфейли се съхраняват в специална клиентска сметка при европейските депозитарни институции, отделно от активите на банката, и не подлежат на ограничителни мерки.

Има ли нещо, което бихте желали да споделите от разговорите с клиенти на банката?

Едно от основните неща, които нашите по-заможни клиенти не осъзнават, е силно концентрираната си експозиция към политически и икономически риск, свързан с България. Това се дължи на факта, че стойността на притежаваните от тях активи (недвижими имоти, земя, бизнес, инвестиции и спестявания) зависи от променящата се среда в страната. Тези специфични рискове върху размера на бъдещите им финансови възможности могат да бъдат избегнати с една съобразена с техните характеристики и нужди експозиция на глобалните финансови пазари.

*Настоящият документ е материал, предназначен за непрофесионални, професионални клиенти или приемливи насрещни страни, има информационен характер и не претендира за пълнота и изчерпателност по отношение на съдържащата се в него информация. Материалът не представлява инвестиционно изследване, консултация, съвет или препоръка за сключване на сделка или предприемане на инвестиционна стратегия. Предупреждаваме потенциалните и настоящи клиенти на „Банка ДСК“ АД, че представяната услуга крие потенциален риск за клиента от загуба или да не реализира печалба при неблагоприятни движения на финансовите пазари.

Още интервюта

Свържете се с екип „PR и комуникации”

chatbot icon