новини
Новини и уведомления
News image

Първите банкери обикаляли селата на колело

София ТЕРЗИЙСКА
 
ДСК стана на 60 г. В началото клиентите се страхували, че компютърът им яде лихвите.Трудна задача са имали първите банкови служители у нас преди 60 г. Те сами трябвало да рекламират ползите от откриването на спестовен влог. Обикаляли на колело градове и села и популяризирали дейността на Държавната спестовна каса.
През този месец наследникът й - Банка ДСК, отпразнува 60-годишнината от създаването. Това става с указ от 1951 г. Първоначално касата е имала за цел набиране на влогове, а през 1967 г. дейността й е разширена и
започва да отпуска кредити за потребителски нужди и придобиване на жили
Чак през 1999 г. ДСК се трансформира в търговска банка, а през 2003 г. е приватизирана от унгарската ОТП.
През 1971 г. на работа в Държавната спестовна каса постъпва Виолина Маринова. Тя прекарва там 40 г. на различни позиции и днес е на върха - главен изпълнителен директор.
"Моят личен юбилей заедно с годишнината на банката правят 100 г. - това е един век на предизвикателство" , обобщава Маринова. През годините е била един от първите учители по финансова грамотност на българите.
Началото обаче било трудно. Когато постъпих, по-възрастните служители разказваха как са обикаляли България на колела, за да популяризират влогонабирането. Но и на мен ми се налагаше да ходя в предприятията и да обяснявам пред служителите какво представлява спестовният влог и какви ползи носят разплащателните сметки, спомня си Маринова.
Трудно било на хората да свикнат, че заплатите им ще се превеждат на сметка в Държавната спестовна каса, а тя ще плаща вместо тях тока, водата, детската градина и т.н. През 1975-1976 г. пуснали разплащателни сметки за безкасовото плащане на консумативи, а впоследствие добавили възможност да се спестява.
Към него издавали само картонче с основни данни. Хората бяха свикнали със спестовни книжки и така не бяха сигурни какъв е авоарът им, връща се назад във времето банкерката. Ето защо ръководството на касата въвело специална карта, която прилича на спестовна книжка с повече данни.Хората били спокойни и когато от сметката се превеждали парите за комунални услуги. Ако клиент смята, че е изразходил по-малко електроенергия например, а сметката му е висока, инспекторите на ДСК имали право да правят проверки в дружествата. Ако открият разминаване, удържат правилната сума. Освен това можели да съставят актове за нарушения.Някои клиенти пък не вярвали на машините. През 1980 г. била внедрена нова информационна система, при която лихвите се нанасят автоматично в книжката. "Тогава бях директор на клона на ул. "Калоян" в София и при мен пристигна възмутен мъж, че компютърът, му "яде" парите, спомня си Маринова. Тя извадила калкулатор и без да гледа написаното в книжката, изчислила каква лихва трябва да получи клиентът. Сумата била същата. Едва тогава той се убедил, че няма грешка.
Поколения българи са работили с ДСК и си спомнят за социалната й роля, казва Маринова. Много добре се приел например кредитът за новобрачни семейства. Отпускали се 10 000 лв. При раждане на второ дете държавата опрощавала 50% от дълга, а при трето - цялата сума.
Освен това мечтата на много българи да си купят кола, без да чакат, също се осъществила чрез ДСК. Преди 1989 г. отпускали кредити за "Вартбург", "Запорожец" и "Трабант". Издавал се акредитив, с който хората отивали в "Мототехника" и веднага купували мечтания автомобил.По това време трябвало да се чака с години за "Москвич" и "Лада".
Не всички продукти на Държавната спестовна каса по това време били успешни. Чековете например се оказали неподходящи за българските условия. Някои клиенти започнаха да пускат такива без покритие и да купуват с
тях кожени палта, златни бижута и др. луксозни стоки.
В средата на 90-те години започнали да навлизат дебитните карти. Постепенно през годините се разпространили и кредитните, а напоследък най-новите технологии са безконтактните пластики, банкирането през интернет и по телефон.
Виолина Маринова отчита, че ДСК се е развила много след 2003 г., когато бе приватизирана. Новите собственици стартирали 40 проекта от трансформационната програма, осъвременили и подобрили много процеси и продължавали да инвестират в модернизирането и обучението на служителите.
Днес Банка ДСК има 2,9 млн. клиенти, 386 клона и е лидер при кредитите и депозитите за граждани.
Главният изпълнителен директор не разкрива подробности за бъдещите продукти на банката, но е категорична, че ще се залага на информационните технологии, безкасовите разплащания с карти, интернет и по телефон.
ДСК е с дълга история, но е модерна банка, отчита Виолина Маринова. Тя вижда символика в двете сгради - старата централа на ул. "Московска", която е паметник на културата, и новопостроената в непосредствена близост до нея -на ул." Г. Бенковски". Това е обликът на ДСК - съчетание на традиция и обновление, обобщава Маринова.

Още новини

Последни новини

Свържете се с нас

010 010

Запазете час

за консултация

Call center Call center

Обратна връзка

Ние ще се свържем с теб

012 012

Намерете клон

Вижте нашата мрежа от офиси и банкомати

chatbot icon