новини
Новини и известия

Актуална информация за нашите продукти и услуги

Виолина Маринова, председател на Банка ДСК: SMS-и блокират измамите при теглене от карта

Ганета САГОВА
И от 25 банки да има заеми човек, ако може да ги обслужва, ще му дадем кредит
Председателят на Банка ДСК Виолина Маринова взе тазгодишната награда "Банкер на годината" за доверието на клиентите към банката. Маринова работи в ДСК от 1971 г. и е неин шеф от 2004 г. - след приватизацията й от унгарската ОТП.
-Г-жо Маринова, честит приз "Банкер на годината". С какво го заслужихте?
- За мен това е признание за дългогодишния ми труд в една и съща банка, за участието ми в трансформацията й от Държавна спестовна каса към една пълнокръвна банка.
- Добре ли е банката да е частна?
- Много е добре - една частна банка винаги се стреми да отговори на нови предизвикателства. Освен това аз съм работила преобладаваща част от живота си, когато ДСК беше държавна, и бих казала, че честата смяна на УС не води до добри резултати
Точно набележиш някакви цели и се смени УС, и започваш отначало. При един частен собственик такива смени не се правят или стават по предложение на главния изпълнителен директор. Така че за мен е много добре да е частна банката.
- А чужда?
- В България почти всички банки вече са с чужди собственици - те идват с ноу-хау, въвеждат нови продукти, подобряват се информационните системи, влагат се значителни средства в обучение на персонала.
Преди приватизацията не предлагахме цялата гама от банкови продукти и нямахме добри практики в някои области.
- Вярно ли е, че сте помагали финансово на ОТП в Унгария по време на кризата през лятото?
- Не, нямаме с какво да им помогнем, пазарът е друг, ние си имаме наши цели, които трябва да изпълним.
- Какъв съвет бихте дали на българин, който сега тегли заем - в евро или в долари да бъде?
- Обикновено сделките в недвижими имоти са в евро, но част от гражданите предпочитат да теглят кредит в левове. Не мога да посъветвам клиентите какъв кредит да ползват. Това зависи от техните финанси и намерения.
- А какъв е процентът на отказаните кредити?
- Около 10-15 процента при кредитите за покупка и строеж на жилище и при потребителските кредити. Ние проверяваме кредитоискателя в регистрите на БНБ, в нашия регистър, проверяваме и осигурителния му доход. Ако отговаря на изискванията ни - отпускаме кредита. Но според мен трябва да има и кредитни бюра, които да следят общата задлъжнялост на хората - не само към банките, но и към доставчиците на комунални услуги. Кредитоискателят може да има други задължения, за които нямаме информация.
- Тези дни подуправителят Димитър Костов съобщи, че има хора с кредити от 8 . банки. Това не е ли опасно?
- Не - човек може да има заеми и към други банки. Когато се разрешава кредитът, се гледа общата кредитна експозиция. Ако клиентът примерно иска 200 хил., но общата му кредитна задлъжнялост е 10 млн., тогава се преценява той може ли да обслужва тези 10 млн., независимо че са и към други банки. Ако при анализа се установи, че финансовото му състояние позволява, тогава кредитът се одобрява.
- Напоследък зачестиха измамите с карти, как банките могат да противодействат на мошениците?
- Измами стават в цял свят.
Няма да можем да ги предотвратим до нула
Въпросът е да създадем системи, които максимално рано да сигнализират и да идентифицират тези опити за измама. Най-добре е клиентът да се абонира да получава есемес при теглене от картата. Така той ще има индикация и ще може да я блокира, за да няма следващи тегления и плащания. Имаме и фрод звено в банката, което ще ви позвъни веднага щом някой въведе няколко погрешни ПИН-а или пък нещо друго съмнително се случи с картата.
- Шефът на Помирителната платежна комисия Димитър Ананиев се оплака, че банките масово отказват да възстановяват откраднатото, въпреки че по закон загубата за клиента е до 300 лв. Вярно ли е това?
- Не можем безрезервно да изплащаме, защото има случаи, когато недобросъвестни клиенти се опитват да инсценират инцидент, за да им се възстанови сумата. Трябва да се установи дали действително сумата не е изтеглена от картодържателя или от някой негов роднина, както и дали той е съхранявал своя ПИН код. След анализ на всеки един случай се възстановява или не сумата.
- Доста хора са ви сърдити за това, че решихте да затворите спящите сметки. Защо го направихте?
- Работя в ДСК от 1971 г. Оттогава съществуват спящите сметки - това са сметки, по които дълго
време няма движение. Не можем да запълним базата данни с малки остатъци под 20 лв. Когато бяхме държавна банка - през 1997 г., нелихвените приходи на банката бяха отрицателни, т.е. тогава ДСК извършваше по-големи разходи за такси и комисиони на клиентите, отколкото бяха приходите. Но банката вече е частна и естествено е всяка услуга се заплаща. Ние правим доста разходи по поддържане и обслужване на тази база от данни, естествено е да има и такса за това. Тази такса се поема не само от спящите, но и от другите сметки. Това е нормална банкова практика.
- Но при такса от 1 лев на месец практически до 20 месеца тези сметки се стопиха. Най-малкото трябваше някакви писма да се разпратят на хората, за да ги предупредите?
- Изпратени са съобщения. Клиентите знаят за тази промяна. В банката има и звено, което извършва анализ при спорни случаи.
- Но не е редно съобщение за такива високи такси да бъде закачено само в клоновете.
- Банка ДСК има доста голяма клиентска база, т.е. около 6 млн. сметки и 4 млн. клиенти
Законът ни задължава да уведомим клиентите чрез съобщения на подходящи места. Преценихме, че е разумно да ги информираме по този начин.
- С какво ще зарадвате клиентите през 2008-а?
- Нека да запазя в тайна новите продукти, тъй като средата е силно конкурентна.
- Банките често си крадете идеи?
- Крадат се идеи, и служители. А според мен банките трябва да се конкурират с нови продукти и подобряване на обслужването.
- Сещам се за рекламата ви с китайците. Много е добра.
- За "Банка ДСК, я?" Ако ни станат клиенти китайците, ще си изпълним всички планове. Много е хубава, да.(Смее се)

Още новини

Свържете се с нас

Call center Call center

Обратна връзка

Ние ще се свържем с теб

010 010

Анкета

За оценки и препоръки

012 012

Намерете ни

Вижте нашата мрежа от офиси и банкомати

chatbot icon