Виолина Маринова, главен изпълнителен директор и председател на Управителния съвет на Банка ДСК: Обединението на Банка ДСК и Експресбанк носи ползи на потребителите
Интервю пред "24 часа"
То е добро и за развитието на банковия сектор, казва главният изпълнителен директор и председател на Управителния съвет на Банка ДСК
- Г-жо Маринова, на 4 май обявихте официално сливането на Банка ДСК и Експресбанк. Какво означава това за вашите настоящи и нови клиенти?
- Да, на 4 май тази година приключихме официално процеса на интеграция на Банка ДСК и Експресбанк. Новата обединена банка оперира на пазара с името Банка ДСК, превърнало се в символ както на традициите в банкирането, така и на постоянно променящата се съвременна финансова институция - иновативна и дигитална компания с поглед в бъдещето.
Сливането на двете банки е значим момент не само за нас, но и за целия банков пазар в страната. Действителната консолидация към момента ни позиционира като водеща институция в банковия сектор в България по отношение както на активите, така и по размер на депозитната база и кредитния портфейл.
Безспорно най-големият положителен ефект от консолидацията е насочен към клиентите ни благодарение на по-големите възможности за развитие и въвеждане на иновации. Нашата консолидирана организация вече обслужва над 2,5 милиона клиенти, разполага с най-голямата мрежа от клонове и банкомати в страната, както и с иновативни канали за електронно банкиране. По този начин Банка ДСК предлага пълен спектър от най-добрите модерни продукти и услуги, които постоянно се стремим да развиваме и подобряваме.
Разбира се, всичко това изисква голяма отговорност, така че оттук нататък за нашите екипи предстои сериозна работа, особено във времена на икономически трудности. С цялата си отговорност ще направим всичко възможно да подхождаме индивидуално към потребностите на нашите клиенти и да търсим възможно най-доброто решение за тях. За нас е важно те да могат да реализират плановете си по-уверени и спокойни, разчитайки на нас като стабилен финансов партньор.
- Банка ДСК е традиционен лидер в банкирането на дребно. Към кои други клиентски сегменти ще се насочите сега, след като обединението е вече факт?
- Банка ДСК заема водещи позиции в потребителското и ипотечното кредитиране и е доказал се лидер в банкирането на дребно. След придобиването на Експресбанк общият портфейл на обединената банка и в корпоративния сегмент се позиционира на едно от челните места по пазарен дял.
По време на процеса по консолидация между двете финансови институции беше извършен задълбочен анализ на бизнес моделите, клентска сетентация и продуктова база. Това ни даде възможност да бъдем по-гъвкави в предлаганите от нас услуги и тяхното ценообразуване. Стратегическата ни цел продължава да бъде фокусирана върху това как да бъдем още по-добри в клиентското обслужване и да предлагаме модерни продукти.
Благодарни сме за признанието, че сме банката лидер по доверие сред потребителите на финансови услуги в страната според изследването Financial Intelligence на GfK. Това ни мотивира още повече да насочим всичките си усилия в това да посрещаме с адекватни продукти и персонален подход изискванията на нашите индивидуални и бизнес клиенти.
Целият екип, който стоим зад името на Банка ДСК, знаем цената на постигнатото и го защитаваме с отговорност и постоянен стремеж за надграждане. Следваме дългосрочна стратегия за развитие, като дигиталната трансформация продължава да е сред нашите основни приоритети. Продължаваме да инвестираме в разработването на иновативни офиси, модерни продукти и високотехнологични решения.
- Финал изпраното на процеса премина в условия на извънредно положение в страната и със сигурност сте срещнали неочаквани или поне иснлавирани предизвикателства?
- Интеграцията на двете банки премина през внимателно стратегическо планиране и оперативна миграция на системите от едната банка към другата. Този процес отне близо година и половина. Време, през което нашите екипи с помощта на международни консултанти работиха изключително сериозно върху хармонизация и внедряване на най-добрите продукти и услуги от двете банки в структурата на новата обединена институция. Успоредно с това протече и процес за управление на промяната за нашите клиенти от Експресбанк. Стремяхме се те да бъдат напълно информирани за новите моменти в използваните от тях услуги. Своевременно ги обучихме да използват новите продукти посредством специално създадена интерактивна интернет платформа на сайта на Банка ДСК.
През целия период на подготовка на техническата интеграция ежедневните бизнес операции в обслужването на клиентите от двете банки се извършваха без прекъсване. Съсредоточихме голям експертен ресурс във всички направления от нашата работа. Целта ни беше да минимизираме затрудненията и неудобствата на потребителите вследствие на миграционния процес.
Извънредното положение в страната беше още едно безспорно предизвикателство. В тази неблагоприятна среда за нас основен приоритет беше и продължава да бъде запазването на здравето на служителите и клиентите. Въведохме принцип на работа от вкъщи, а където не е приложимо, взехме всички възможни противоепидемични мерки. Благодарение на професионализма и отдадеността на екипа ни успяхме в кратки срокове да реорганизираме процесите по интеграция и клиентско обслужване. Така успяхме да реализираме оперативното сливане на двете банки в първоначално планираните срокове.
- През последните години банковият пазар в страната маркира няколко мащабни банкови сливания. Какви са ползите за него от най-новата консолидационна сделка и как виждате вашата роля за това?
- Със своята стабилност и рентабилност в условията на добра капиталова и ликвидна позиция банковият сектор в България даде предпоставки да бъдат извършени редица успешни сделки в последните години. Основен двигател за тези процеси е оптимизацията на ресурса чрез окрупняване на бизнеса. Това довежда до по-ефективно управление на компаниите в банковия сектор, намаляване на нивото на риска и съответно повишаване на качеството на обслужване и подобряване на финансовите резултати.
Големите организации подобряват качеството и начина на обслужване на всички нива. А това директно репликира върху редица ползи за крайните потребители, независимо дали говорим за индивидуалния, или за корпоративния сегмент от клиенти.
Чрез обединението на нашите две банки приключи една от най-големите сделки, възникнали на банковия пазар в страната, и то в момент на сериозно предизвикателство от страна на оперативната и макроикономическата среда.
Благодарение на оптималното управление на риска и в резултат на предпазливостта при реализацията на свободния ресурс банковата система се справи с негативния шок. Подкрепена от регулаторните органи, тя остана стабилна и гъвкава по отношение на засегнатите от противоепидемичните мерки индивидуални и бизнес клиенти.
С поглед към бъдещето мога да споделя, че всички банкови организации сме единодушни в намерението си да развиваме сектора у нас на ниво, което е съпоставимо с най-развитите европейски банкови пазари. Това означава да поставяме и все повече акцент върху дигитализанията и модерното и първокласно обслужване на клиентите ни.
- Банка ДСК е част от много голяма финансова група в Европа. Какви са перспективите в региона, особено сега, в условията на очакваната икономическа рецесия?
- Да бъдем част от Банка ОТП - собственик на Банка ДСК, която е най-големият доставчик на финансови услуги в Унгария и регионален лидер на пазара в Централна и Югоизточна Европа, е безспорно предимство. Като част от семейството на ОТП ние имаме достъп до също така доказала се във времето банкова институция. Да бъдем част от тази богата експертна среда, ни дава възможност да прилагаме и адаптираме за българския пазар най-добрите съвременни продукти и услуги в сектора и не на последно място е гарант за стабилността на Банка ДСК. Групата предлага висококачествени финансови решения на повече от 20 милиона клиенти в 12 държави, разполага с клонова мрежа от близо 1600 офиса, разполага и със собствена лаборатория за иновации - OTP Lab. Този месец за втора поредна година иновационният хъб на Банка ОТП бе отличен с награда "Най-добра финансова лаборатория за иновации" за 2020 г. от Global Finance Magazine. Това е още едно признание за усилията, които Група ОТП полага за разработването на модерни банкови решения и продукти от ново поколение.
Банка ДСК има ключова роля за стратегическото развитие на Група ОТП. Банката ни е с най-голяма възвръщаемост на инвестициите в цялата група. В дългосрочна перспектива Група ОТП чрез Банка ДСК ще продължи да затвърждава пазарните си позиции в България, да подобрява пазарната ефективност и конкурентоспособност чрез предлагане на пълна гама от финансови продукти и услуги, съобразени с най-новите тенденции.
В краткосрочен план предвид настоящата икономическа обстановка Група ОТП и ние от Банка ДСК провеждаме задълбочени анализи и планираме действия с цел да сме подготвени за различните възможни сценарии. Най-важно за нас е да можем да сме в помощ на нашите клиенти и да им гарантираме сигурност и спокойствие, като подхождаме с емпатия и човечност към тях като тяхна "Банка като хората".